Географія 6 клас


ГЕОГРАФІЯ 6 КЛАС


Тема: Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок.
Мета: 1) навчальна: сформувати в учнів уявлення про живлення та водний режим річок, вивчити поняття «живлення річки» та «режим річки», виявити особливості роботи річок;
2) розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію та виявляти причинно-наслідкові зв’язки;
3) виховна: виховувати бережливе ставлення до довкілля.

Основні поняття: водним режимом річки, дельтами
Хід роботи

Географічний диктант
            Дайте відповіді на запитання ( у вайбер)
1. Природний водний потік, що протікає у зниженнях рельєфу, називають … (      ). 2.Місце, де річка бере початок, називається … (      ).
3.Це може бути … (озеро, болото, джерело)
4.Річка тече поглибленням, яке називається … (          ), на шляху в неї впадають інші річки – це … (         ).
5.Разом із головною річкою вони утворюють … (       ).
6.Місце впадання річки і в іншу водойму називається … (          ). Це може бути … (інша річка, озеро, море, океан, затока).
7.За характером течії розрізняють річки … (           ).
Вивчення нового матеріалу
План
1.Пороги і водоспади.
2.Живлення, водний режим.
3.Робота річок.
1.Пороги і водоспади.
Прийом «Слово вчителя»
Живлення річки - це дуже складний процес. Він залежить від того, коли (у холодну чи теплу пору року), в якому стані (твердому чи рідкому) переважно випадають опади, чи інтенсивно вони випаровуються, чи просочуються в ґрунт. Джерела живлення річок бувають різні.
Річки живляться дощовими, талими сніговими, льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить кількість води і зміна її рівня в річці.
Переважно дощовими водами живляться річки в районах із жарким і вологим кліматом. (Таке живлення мають найбільш повноводні річки земної кулі – Амазонка і Конго.) Рівень води в них майже не змінюється, оскільки рясні дощі випадають в їх басейнах цілий рік.
-Знайділь на кліматичній карті райони з найбільшою кількістю опадів. Назвіть річки, що протікають на цих територіях.
Льодовиковими водами живляться річки, витоки яких знаходяться високо в горах, де вершини вкриті льодовиками. Найвищий рівень води в цих річках – влітку, коли тануть льодовики. (Таке живлення має Амудар’я)
-Розгляньте фізичну карту світу і назвіть річки, які на вашу думку, мають такий тип живлення.
Переважно талими сніговими водами живляться річки помірного клімату з холодними, сніжними зимами. До таких річок належать Об, Волга, Печора.
Підземними водами живляться майже всі річки. Завдяки їм ріки не пересихають улітку і поповнюються водою взимку, саме тому не висихають під льодом.
Є річки, що мають мішане живлення: і дощовими, і талими сніговими, і підземними водами. Таке живлення мають річки помірних широт. Взимку, коли вони вкриті кригою, єдине джерело живлення – виходи підземних вод в їх руслах. Навесні вони поповнюються талими сніговими водами, а влітку – дощовими і підземними.
            -На фізичній карті України знайдіть річки, що протікають територієюУкраїни та поміркуйте, який тип живлення вони мають.
У різні пори року живлення річок різне: взимку – підземними водами, весною – снігове, влітку – дощове та льодовикове, восени – дощове. Тож і рівень води в річці в різні пори року буде різним. Часом улітку сталий режим річки порушується, наприклад, через тривалі великі дощі,що призводить до нерегулярного, раптового підняття рівня води в річці, яке називається паводком. Щорічне збільшення рівня води в річці в одну й ту саму пору року, називається повінню,а найнижчий рівень води в річці – межень. Відповідно відбуваються зміни й температури води, швидкості течії та інших характеристик. Тобто змінюється режим річки. Регулярні зміни рівня води в річці протягом року називаються водним режимом річки.
3.Робота річок.
-Яку роботу виконує річка?
            Річки – невтомні трудівниці. Вони поглиблюють річище, розмивають береги. Увесь розмитий матеріал(пісок,каміння) виносять до гирла й там відкладають, створюючи піщані та глиняні наноси, острівці. Контур такого гирла нагадує трикутник або грецьку букву дельта, тому й рівнини, утворені в гирлах річок, називаються дельтами. У дельті річище розгалужується на численні рукава. Великі дельти мають річки Амазонка, Волга, Міссісіпі. Отже, річки виконують три види робіт: руйнування, перенесення та відкладання. Руйнівна робота річок називається річковою ерозією.
Домашнє завдання Опрацювати текст підручника §43
перегляньте презентацію


Тема:Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі.
Мета:продовжити формувати в учнів систему знань про озера, показати їх практичне значення, навчити розрізняти за картою стічні та безстічні озера; продовжувати формувати навички роботи з фізичною та контурною картою; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств.
Опорні поняття:річка, води суходолу, тектонічні  рухи, живлення річки.
Базові поняття: озеро, типи озер, водосховище, канал, ставок.
Хід роботи
Розгадайте кросворд
Кросворд «Річки»  
1.     Найдовша річка Європи? 
2.     Найповноводніша річка світу? 
3.     Річка, що протікає на межі Західно-Сибірської рівнини Середньосибірського плоскогіря? 
4.     Найдовша річка України 
5.     Друга за довжиною річка  Європи? 


  О








  З








  Е






  Р





  А


Учні записують тему і план уроку «Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі.».
1.     Що таке озеро?
2.     Різноманітність озер за площею
3.     Типи озер за походженням озерних улоговин
4.     Озера стічні і безстічні
5.     Прісні і солоні озера
6.     Поширення озер
7.     Значення озер
.Робота над формулюванням поняття «Озеро»
Учні складають визначення з слів: заглибина, на, заповнена, суходолі, природна, водою.
Робота з географічним словником. Запис визначення.
Озеро – природна заглибина на суходолі, заповнена водою.
2. Різноманітність озер за площею
Продовжити речення:
Найбільше озеро -…
Найглибше озеро -…
Озера-малятка -…
3. Типи озер за походженням озерних улоговин
а) індивідуальна робота з підручником с.179 
«Як утворюються озерні улоговини», робота з малюнками: тектонічне озеро, загатне озеро в горах, вулканічне озеро, заплавне озеро, льодовикове озеро, лиманне озеро.
Складання схеми  «Типи озер за походженням озерних улоговин».
Позначіть на контурній карті озера: Каспійське, Байкал, вікторія, Великі озера
складіть план опису озера. Опишіть географічне поження озера (на вибір учня)


перегляньте презентацію
 Тема :Болота, особливості їх утворення та поширення.
Мета:забезпечити в ході уроку засвоєння понять про болота та процеси, які сприяють їх утворенню, про рослинний та тваринний світ, активізувати уявлення про значення боліт.  Розвивати критичне мислення, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати навички співпраці на уроці, пізнавальний інтерес до навколишнього середовища, дбайливе ставлення до природи Землі.

                                                      Хід роботи

 Вивчення нового матеріалу.
Найбільше боліт, на нашій планеті, зосереджено в Північні півкулі. Їх загальна площа становить близько 3,5 млн.км². Найбільші території, зайняті болотами, знаходяться в БілорусіКанадіФінляндіїСШАРосії.
 Що стосується України, то в нас територія  займає понад 1 200 тис. га. Найбільше боліт  на Поліссі, менше — в Лісостепу, ще менше — в Степу і гірських районах. 
 Болота можна зустріти прогулюючись  заболоченими територіями річок та озер, де присутня  висока вологість. Цю територію помітно одразу, тому що її вкриває незвична «зелена ковдра» яка складається з моху, очерету, рогози.
Щоб детальніше ознайомитися з болотами давайте попрацюємо з підручником ст. 183-184. і з’ясуємо  «Що таке болото та за якими умовами виникнення їх розрізняють»
Прийом «Маркування тексту»
+
-
!
?
Надзвичайно зволожена ділянка
Низинні утворюються в умовах надмірної кількості підземних вод, зокрема по долинах річок

Верхові болота утворюються на плоских поверхнях за умов надмірної кількості атмосферних  опадів
Болота охоплюють велику поверхню землі.
Про болота Африки

      
Додаткове завдання розробити правила  «Як вибратися з болота»
Будь – яке природне угрупування з часом розвивається та змінюється. Водні об’єкти, як і люди, народжуються, старіють і вмирають. На місці прозорих та чистих озер і старих русел річок виникають нові  об’єкти – болота. З’являються інші рослини та тварини, продовжується життя. Живий світ боліт дуже цікавий.
  
«Проблемне питання»  Чому болота вважали « хворобливими лишаями» на тілі Землі або «Згубним місцем»? Тому що неможливо було використовувати в господарстві землі, які зайняті болотами. Торф є природним фільтром, який очищує воду, а також  використовується як добриво на полях. На території України осушено 60% боліт. А охороняється лише 10% відсотків боліт.
Робота з підручником ст..184 Чи потрібні нам болота.
Утримуючи воду, болота дають початок річкам і забезпечують їх повноводність в дуже сухі періоди року. Вони є домівкою для багатьох видів рідкісних та лікарських рослин, цікавих тварин і птахів. А ще болота збільшують вологість повітря, змінюють його температуру, пом’якшують клімат навколишньої території. Недооцінювання ролі боліт як компонента природних систем може мати непередбачувані наслідки. Тому роботу щодо осушення боліт потрібно вести обережно. Як ви вже знаєте, річки й озера розташовані на земній поверхні  нерівномірно й не завжди придатні для використання. А ще вони мають так званий водний режим: переповнюються водою в одні пори року, а в інші міліють. Тому людина, щоб врегулювати свої зростаючі потреби у воді, будує штучні водойми. З ними ми ознайомимося на наступному уроці.
Робота з атласом: Де в Україні є болота? (на півночі, Полісся.)

Закріплення вивченого матеріалу. 
Дайте відповіді на запитання у вайбер

Гра - футбол «Болота, їх типи, поширення»:
1.Болота є частиною:..............


  1. В якій частині України найбільше боліт:.......


3. Найбільший шар торфу мають:................

4.Що спричинює утворення боліт на суходолі:........................


5.Яка корисна копалина утворюється в болотах:..............



6.Що є причинами заболочення території:.................


7.Яку функцію виконують болота:.............



Домашнє завдання: опрацювати матеріал параграфа підручника ст. 183-185.
дізнайтесь як на карті позначають болота, використовуючи карти атласу.
Знайдіть на карті території, на яких болота займають великі площі. 
перегляньте відео












Немає коментарів:

Дописати коментар