Мета: розширити знання учнів про значення природи для життя
людей; виховувати усвідомлення бережливого ставлення і раціонального
використання природних багатств; ознайомити школярів із заходами щодо
відтворення і збереження природи; обговорити правила поведінки в природі;
виховувати бережливе ставлення до природи; бажання охороняти навколишнє
середовище.
Хід вивчення теми
Правду
кажуть, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя, хоч ми
не завжди можемо оцінити її дарунки. Що може бути кращим за тепле сонце,
величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні?
Не можна
жити, якщо ти не маєш змоги насолоджуватись свіжим ранковим повітрям, погратися
з маленьким ласкавим кошеням, погрітися на літньому сонечку, вдихнути аромат
троянд.
Дуже
засмучує те, що люди, захопившись розвитком нових технологій, часто шкодять
природі. Мені дуже подобається, що в багатьох країнах люди звернули увагу на
альтернативні джерела енергії та екологічні види транспорту. Необхідно
пам’ятати, що шкодячи природі, ми робимо гірше самим собі. Ми маємо зберегти
багатство і красу природи, тільки за цієї умови можливе наше існування на
землі.
Ми так
чекаємо весни, навесні тане сніг, виставляючи на показ все те, що люди кидали у
нього, думаючи, що це не страшно, цього ніхто не побачить. Але ми бачимо. Це
бачать всі. Перша зелень не в змозі сховати все це сміття. Ставитись до природи
треба так, як до власного будинку, адже біля нього ми не викидаємо непотрібні
речі.
Відпочиваючи в лісі, ми не раз бачили там замість чудесних квітів
пластикові пляшки, викинуті недбалими туристами. Пластик, як відомо,
залишається в землі довгі роки і не гниє.
Ліси
повинні радувати нас могутніми деревами, чистим повітрям, лісовими рослинами, а
не засмучувати горами сміття, залишеного там людьми. Давайте берегти природу,
адже вона так від нас залежить!
Якось,
відпочиваючи влітку, я пішла купатися в ставку. Ледве ввійшла у воду, як
відчула сильний біль у ступні правої ноги. Вилізла на берег і оглянула ногу.
Ну, так і є, чимось порізаласяЯ
кульгала кілька днів і думала: «Ну хто кинув у воду іржаву бляшанку? Кому спало
таке на думку?» Потім зрозуміла, що таке спало на думку такій самій людині як і
я. Людині, котра вважала, ніби екологія – це щось таке, що її не стосується.
Виходить, що стосується всіх і кожного!
Правила
запам’ятай – люби природу, ліс оберігай.
Природу
рідну і свій край ти завжди люби і оберігай.
Домашнє
завдання
1.Написати твір «Мій внесок у покращенні екологічної
ситуації рідного села».
Тема: Природні багатства материків і океанів, їхні особливі
види, наслідки використання ресурсів людиною.
Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти. (15.05)
Мета: повторити і
сестиматизувати поняття і знання про природні ресурси
материків і океанів їх
значення для людства; формувати вміння
розрізнятираціональне та нераціональне використання
природних
ресурсів; сприяти вихованню
відповідальності за наслідки впливу
господарської діяльності
людини на природу.
Хід вивчення теми
Складання
схеми видів природних ресурсів залежно від сфер використання.
1. Перегляньте відео
Види природних
багатств материків і океанів
Мінеральні
Водні
Земельні
Біологічні
Ресурси Світового
Океану
Кліматичні
Сфери використання природних ресурсів.Відповідно до напряму використання ресурси поділяють на паливно-енергетичні, мінерально-сировинні, продовольчі й інші природні ресурси.
Невичерпні
Вичерпні
відновні
невідновні
Енергія текучих вод, вітру, припливів і відпливів, хвильова енергія
Родючий ґрунт
Рудна мінеральна сировина (руди заліза, міді та ін.)
Сонячна енергія
Прісні води
Паливні мінеральні ресурси
Атмосферне повітря
Рослини і тварини
Нерудна мінеральна сировина (сірка, глина, пісок тощо)
Зниклі види тварин і рослин
Перегляд відеофільму «Сміття в Океані»
4Домашнє завдання
· 1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
· 2. Підготувати повідомлення на теми «Міжнародне
співробітництво в розв’язанні екологічних проблем», «Заповідники світу». 3.Розвяжіть тестиhttps://naurok.com.ua/test/start/389746
Додатковий матеріал до уроку
Дивовижні зниклі тварини України
Людина змінює планету. Нам потрібен життєвий простір та ресурси.
Озброївшись вогнем, сокирою і оралом, ми клаптик за клаптиком руйнуємо власну ж
домівку, заганяючи інших жителів Землі, тварин, в глухий кут виживання. Зараз
важко уявити, але колись українські простори не поступалися багатством фауни
африканській савані. За тисячі років з наших терен зникло немало дивовижних
тварин.
– ЛЕВ
Саме так, цар звірів ще блукав степами
України в нашій ері, а можливо навіть ще за київських князів.
Зараз ми сприймаємо лева як екзотичну
тварину з тропічних саван, яка, певно, не змогла б пережити європейські зими.
Та цікавий факт: всі кішки є дуже витривалими та стійкими до перепадів
температури. На території України водяться рисі та дикі коти. Амурські тигри живуть
в помірних широтах, а сніжні барси – ну їхня назва говорить сама за себе. Хоча
б подивіться на домашнього кота: хіба він боїться гуляти взимку?
Фізико-географічні умови проживання
левів це, перш за все, трав’янисті рівнини з видовим різноманіттям копитних.
Савани та степи є спорідненими природними комплексами, тож не дивно, що ареал
лева навіть у Середні віки охоплював гігантські простори Африки та Євразії.
Згадайте античного героя Геракла та його перемогу над левом – Грецію відділяють
від України якихось кількасот кілометрів.
– ТУР
Згадку про турів ви зустрічали в повісті
Івана Франка “Захар Беркут”. Події, описані в творі, розгортаються в XIII
столітті. Тоді дикі бики були цінним трофеєм, що і стало їх вироком. Вже через
300 років тури зникли з українського Полісся, а остання особина виду була вбита
у XVII столітті.
Тур є предком усіх європейських порід
корів. Найближчими родичами вимерлої тварини є іспанські бики, які беруть
участь в славнозвісних корридах, а також індійські бики – об’єкт поклоніння на
півострові.
Більш далекими родичами тура є зубри та
бізони, які, доречі, ледь не повторили його долю. На початку ХХ століття їх
чисельність обмежувалася ліченими стадами, але зусиллями американських та
європейських біологів бізони та зубри були врятовані. Зараз в Україні зубри
водяться в кількох заповідниках Карпат та Полісся, і їм вже нічого не загрожує.
– ТАРПАН
Людина безжально знищувала і продовжує знищувати
природу, все більше тварин зникає з лиця Землі. Так само як і тур, цілком вимер
й предок іншої свійської тварини – дикий кінь тарпан. Є припущення, що на
теренах Центральної Європи, України зокрема, і був приручений кінь. За іронією
долі, саме тут були знищені останні особини диких скакунів.
Степові тарпани були повністю винищені
на півдні України до кінця XIX століття, лиш трохи не дочекавшись спасіння в
“Асканії-Нові”. Лісовий підвид коня зник на початку XX століття, а останні
особини були схрещені зі свійськими конями польськими та білоруськими селянами.
Саме на основі відбору якомога чистіших екземплярів і був виведений польський
коник – порода, що найбільше нагадує зниклого дикого предка.
Родичем тарпана в дикій природі є кінь
Пржевальського, який зараз на грані зникнення. Він є інтродукований в Україні з
монгольських степів. У нас табуни останніх диких коней на планеті бігають
полями Асканії-Нови, Бирючого острова та Чорнобильської зони відчуження.
– РОСОМАХА
Кожен чув про Росомаху – героя коміксів та фільмів.
Його персонаж у виконанні Хью Джекмана відразу закарбовується в пам’яті –
сильний, нахабний, цупкий. Всім цим якостям він завдячує своєму прообразу з
дикої природи – автори Марвела дуже вдало перенесли характер тварини на
вигаданого мутанта.
Росомаха –
хижак, яким водиться по всій крайній Півночі Євразії та Америки. Його природне
середовище – хвойні та мішані ліси. Ззовні він
схожий як щось середнє між ведмедем та борсуком, хоч сам він є родичем куниці.
– ТЮЛЕНЬ-МОНАХ
Стада тюленів-монахів були звичним
явищем на чорноморському узбережжі ще в XIX столітті. Цих миролюбивих тварин
активно знищували звіробої, що майже призвело до їх повного зникнення. Тим не
менш, малочисельні популяції подекуди ще збереглися на скелях Болгарії та
Туреччини.
В шкільному атласі з фізичної географії
України ви можете знайти тюленя-монаха серед червонокнижних тварин. Останні
достовірні свідчення про тюленів на українських берегах відносяться до середини
XX століття. Тому, фактично, його можна вважати зниклим з території/акваторії
України.
Ці тварини полюбляють усамітнені кам’яні
пляжі. Таких, особливо з розвитком туризму, у нас обмаль, тож на повернення
монахів на вітчизняні береги можна не розраховувати.
Подібна доля спіткала й степового орла,
який вільно літав над Диким полем сотні років. Разом із суцільним освоєнням
степу зруйнувалося й середовище для цих птахів. Тюлень-монах та степовий орел –
тварини, які зникли з території України зовсім нещодавно. Сподіваємося, що
цього більше не трапиться з жодним іншим представником фауни України.
Тема.
Тема 2.Екологічні проблеми
материків та океанів. (18.05)
Забруднення
навколишнього середовища.
Види
забруднення, основні джерела їх надходження.
Мета.
Сформувати знання про різні види забруднення природи; дати уявлення про
екологічні проблеми материків й океанів та можливі шляхи їх розв’язання;
з’ясувати географію районів екологічного лиха.
Розвивати пізнавальну
активність.
Виховувати
наполегливість у навчанні.
Корегувати осанку та
мовлення.
Хід вивчення теми
Давні люди, як і всі земні організми, залежали від природи, були
незахищені від багатьох несприятливих явищ. Згодом залежність людини
зменшилася: вона навчилася будувати надійні житла, обігрівати й освітлювати
їх; передбачати стихійні лиха й зменшувати їхні наслідки. Але, поліпшуючи умови свого
існування, вона створила проблеми, значно небезпечніші, ніж примхи погоди.
Небачені раніше темпи промислового виробництва в поєднанні з недосконалістю
технології й відсутністю достатньої кількості очисних споруд привели до
забруднення навколишнього середовища, появи екологічних проблем.
Вивчення нового матеріалу.
Домашнє завдання .
1.Опрацювати відповідний текст підручника
2.Пілготуйте презентацію на тему: "Забруднення навколишнього середовища"
Тема: Природокористування. Об͐єкти природно-заповідного фонду (13.05)
Мета: розвивати вміння про основні наслідки природокористування у нашому регіоні.
Тема:Глобальні проблеми людства
та їх прояв на території України. (18.05)
Мета: вивчення
поняття про глобальні проблеми; визначення причин їх виникнення та знаходження
шляхів подолання глобальних проблем людства в Україні; розвиток вмінь і навичок
створювати учнівські проекти й презентувати їх; виховання толерантного
ставлення та взаємоповаги до інших людей.
Хід вивчення теми
Перегляньте відео
1.У минулому людство, будучи
нечисленним і неорганізованим, не створювало жодної глобальної проблеми.
Проблеми почали виникати, щоправда, не як глобальні, а як регіональні, з часу
створення держав. Організовані в державу люди почали по-господарському
освоювати великі території. Прокладати канали, вирубувати ліси, будувати великі
міста. Виникли проблеми перенаселеності, екологічна і продовольча.
2.Наприкінці ХІХ і особливо потягом ХХ
століття науково-технічний прогрес, бурхливий розвиток науки і науково-технічна
революція забезпечили господарське освоєння людиною нашої планети у величезних
масштабах. Людство здобуло небачені в минулому можливості як для добрих, так і
для злих справ. Водночас над усією Землею нависли глобальні проблеми, кількість
яких постійно збільшується. У наш час до глобальних проблем людства відносять
низку проблем.
Перегляньте презентацію
Сформулюйте
шляхи розв’язання глобальних проблем в Україні:
І гр. – забезпечення ресурсами;
ІІ гр. – екологічної;
ІІІ гр. – демографічної.
Очікувані відповіді:
Демографічна:
1.Прийняття законів та програм
стимулювання підвищення народжуваності.
2.Соціальне забезпечення сімей, де
виховуються діти, особливо багатодітні.
Збереження ресурсів:
1.Пошук корисних копалин.
2.Освоєння запасів газу та нафти на
шельфі Чорного та Азовського морів.
3.Раціональне використання корисних
копалин.
4.Використання природних джерел
енергії.
Екологічна:
1.Зниження питомої ваги галузей,
підприємства яких забруднюють довкілля.
2.Відмова від АЕС.
3.Перехід до нових екологічно чистих
виробництв.
Домашнє завдання.
1.Опрацювати
текст параграфу 44-47.
2. Зясуйте, чи проявляються у вашому регіоні глобальні проблеми. назвіть, які саме.