четвер, 23 квітня 2020 р.

Навчання під час карантину 6 клас



Тема. Географічна оболонка Землі (27.04)
Мета: актуалізувати, закріпити й поглибити знання про склад, межі, будову й закономірності географічної оболонки, дати уявлення про сучасний етап розвитку географічної оболонки, розкрити зміст і сутність поняття антропосфера. Розвивати світоглядне, логічне мислення, уміння  систематизувати та аналізувати інформацію. Виховувати відповідальне ставлення та поведінку до довкілля

Хід вивчення теми

Прийом «Назви мене»
Поняття: «геоїд», «сила Коріоліса», «місцевий час», «поясний час».
 Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
Прийом «Мозковий штурм»
Що таке географічна оболонка? Назвіть її складові.
Вивчення нового матеріалу
1. СКЛАД, МЕЖІ ТА БУДОВА ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ.
Прийом «Практичність теорії». Використовуючи підручник (с. 206))
записати схему взаємозв’язків географічної оболонки та межі географічної оболонки
2. ЗАКОНОМІРНОСТІ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ.

 Основними властивостями географічної оболонки є ритмічність природних явищ, кругообіг речовин й енергії, цілісність і єдність, зональність, саморегулювання. Ритмічними називають явища,
які повторюються з певною періодичністю. За тривалістю розрізняють
ритми добові, річні, внутрішньовікові (від кількох років до десятиліть),
багатовікові, геологічні (коли явища повторюються через мільйони
років). Ритми можна спостерігати як у живій, так і в неживій природі.
Важливо відзначити, що ритми живої природи стали можливі лише
завдяки ритмічності неживої природи. Так, добовий ритм зумовлений обертанням Землі навколо своєї осі. Він проявляється у зміні температури, атмосферного тиску, вологості повітря, припливах і відпливах, активності в житті тварин, інтенсивності фотосинтезу в рослин.

Цілісність географічної оболонки проявляється в тому, що зміна одного
компонента природного комплексу зумовлює зміну інших або всієї системи
як цілого. Циклічність — це процес, що розвивається не по колу, а по спіралі, бо кожний виток — новий рівень на тлі загального розвитку й поступального руху. 

Зональність — закономірна зміна у просторі будови компонентів
географічної оболонки. Розрізняють широтну (горизонтальну) і висотну
(вертикальну) зональність. Перша зумовлена неоднаковою кількістю тепла,
що надходить у різних широтах, — наслідок кулеподібної форми
Землі. Інший вид зональності — висотна поясність — виявляється лише
в горах і зумовлена зміною клімату з висотою.
Географічна оболонка має здатність до саморегулювання, що дає змогу
підтримувати параметри функціонування на певному рівні. Наприклад,
сталість сольового складу вод Світового океану, хоча показники розподілу
опадів і випаровування в різних його частинах не однакові, а щорічне надходження в океан прісних вод, принесених річками, становить 37,5 тис. км3.

Прийом «Мозковий штурм»
Як ритмічність у природі впливає на людей? Наведіть приклади внутрішньо-
вікових, багатовікових ритмів.
Прийом «Хвилинка інтернету»
Знайдіть прислів'я, приказки, у яких приховано вислови про закономірності
географічної оболонки. Наприклад: «Якби не було хмар, то ми не знали б ціни сонцю».
 СУЧАСНИЙ ЕТАП РОЗВИТКУ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ. АН-
ТРОПОСФЕРА.
Прийом «Робота в групах». За даними підручника дізнатися  та охарактеризувати етапи розвитку географічної оболонки (с. 47-48)
Пояснення вчителя. Антропосфера — це особлива сфера, яка формується в географічній оболонці шляхом зміни її складових. Вона розвивається головним чином у біосфері (у її широкому розумінні) за активного впливу людини. Людина давно й цілеспрямовано змінює географічну оболонку,
використовуючи природні ресурси та багатства, створюючи нові об’єкти
в процесі життєдіяльності. Географічну оболонку, змінену господарською діяльністю людини, називають географічним середовищем. Уже в недалекому майбутньому поняття географічної оболонки й географічного середовища можуть стати синонімами. (Поясніть чому.) Усю відому й освоєну людиною частину Землі називають ойкуменою.
 Закріплення вивченого матеріалу.
1. Обґрунтуйте визначення понять «географічна оболонка», «антропосфера».

4. Доведіть, що між поняттями «географічна оболонка» й «географічне середовище» "природні зони"є істотні відмінності.
5. Як у своїй діяльності людина може використати знання про взаємозалежність складових географічної оболонки?
Підсумки уроку
Усі оболонки Землі перебувають у постійній взаємодії та взаємозв’язку, вони
утворюють єдину географічну оболонку, верхня межа якої проходить в атмосфері на висоті 20-30, нижня — на глибині 6-50 км у літосфері.
До найважливіших властивостей географічної оболонки належать: перебування речовин у трьох агрегатних станах; кругообіги речовин та енергії; наявність життя.
Основними закономірностями географічної оболонки є: ритмічність, циклічність, не замкнені кругообіги, цілісність і єдність, зональність, саморегулювання.
. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 51,52. Повторіть параграф 
2. Розгліньте в атласі карту природних зон. Яка природна зона на материку Євразія займає найбільшу площу? Назвіть природні зони України.
3. Виконайте тести

 Дистанційна контрольна робота (тестування) 29.04
Домашнє завдання. Повторіть параграф 48. 

Тема: Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі, його густота. Найбільш заселені території земної кулі.
Мета: сформувати в учнів знання про кількість населення Землі, України та причини зміни кількості населення; ввести поняття «густота» населення Землі та з’ясувати, які причини впливають на нерівномірне розміщення населення на планеті; розвивати науковий інтерес до проблеми відтворення населення; дати уявлення про людські раси та їх зовнішні ознаки, про дослідження М. М. Миклухо-Маклая; виховувати повагу до представників усіх рас; виховувати інтерес до географічних знань.

Хід вивчення теми
1. Перегляньте презентацію та відео











Перегляньте відео



2. Заповнити таблицю, використовуючи такі дані: світла шкіра, вузький ніс, широкий ніс, чорне пряме волосся, колір очей може бути будь-яким, очі вузькі, обличчя пласке, шкіра темна, губи великі, волосся темне кучеряве, жовтий колір шкіри.


Європеоїди
Монголоїди
Негроїди
1. Шкіра



2. Очі



3. Губи



4. Обличчя



5. Волосся




. Домашнє завдання
1.Опрацювати  параграф підручника. 53
2. Проаналізуйте розміщення населення на материках землі за картами атласу.
3. Виконайте тести






Держави світу (06.05)
Мета уроку: закріпити знання про народи світу; сформувати розуміння поняття про держави світу, дати уявлення про політичну карту; формувати вміння визначати географічне положення держави: розвивати вміння працювати з картою, просторове мислення.
Хід вивчення теми

Запитання і завдання
1.   Дайте визначення поняття «народ»......
Люди сучасного типу з’явилися на Землі приблизно 100 тис. років тому. Поступово вони розселилися по всій території земної кулі, крім Австралії. Протягом тривалого часу кількість населення Землі зростала дуже повільно: людина залежала від природи, гинула від хвороб, стихійних лих, нестачі їжі, у сутичках із тваринами. Бурхливе зростання населення спостерігалося в Х ст. Зараз на Землі проживає більш ніж 8 млрд людей. За зовнішніми ознаками розрізняють чотири основні раси: європеоїдну, африканоїдну, австралоїдну й монголоїдну. Найчисленнішою є австралоїдна раса. Представники цієї раси живуть в Америці.

Коли люди вперше зустрічаються, то вони відрекомендовуються один одному. Знайомство починається з повідомлення імені, прізвища, місця проживання. А на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з місцем проживання деяких народів Землі.




























Запитання і завдання
1.   Які держави ви знаєте?
2.   З якими державами межує Україна?
3.   Представники яких народів живуть у нашому населеному пункті?

 Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу (запишіть в зошит)
1.   Поняття про державу.
2.   Різноманіття держав світу.
3.   Політична карта світу.
1.        Поняття про державу (параграф 54 ст 222)
Запитання і завдання
1)  Що таке держава?
2)  Які символи держави ви знаєте?
3)  Опишіть державні символи України.
4)  Доведіть, що в них відображаються історія і традиції країни.
2.        Різноманіття держав світу
Запитання
1)  Які ознаки абсолютної монархії?
2)  Чому владу монарха обмежують?
3)  Чим відрізняються унітарні держави від федеративних?

  Закріплення вивченого матеріалу
Запитання і завдання
1.   За назвою країни визначте частину світу.
      Судан — Африка; Китай — …; Франція — …; Бразилія — …; Австралія — …; Індія — … .
2.   Знайдіть на карті країни, назви яких збігаються з назвами їхніх столиць.
Виконайте тестування
https://naurok.com.ua/test/derzhavi-svitu-263010.html
   Підсумки уроку
Державою називають територію з визначеними кордонами, населенням, господарством і політичною владою. Важливою ознакою держави є незалежність від інших країн. До найбільших за площею території і кількістю населення країн належать: Росія, Канада, Китай, США, Бразилія, Австралія, Індія. Основним законом держави є конституція. Держави відрізняються одна від одної формою правління, територіальним устроєм, кількістю населення, площею території. На політичну карту за допомогою умовних позначок нанесені країни, їхні столиці й кордони.
Домашнє завдання
1.   Опрацюйте  матеріал підручника. 54
2.   Знайдіть на карті п'ять найбільших держав світу й позначте їх на контурній карті.     
       Підпишіть їх столиці.
3. Виконайте тестування
https://naurok.com.ua/test/derzhavi-svitu-8454.html

Навчання під час карантину 7 клас


 Тема: Індійський океан. Особливості географічного положення.  Дослідження Індійського океану. Рельєф дна. Особливості  природи океану: високі температура і солоність вод, система морських течій. Своєрідність органічного світу. Природні багатства. Вплив океану   на природу материків в прибережній частині. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. (27.04)

Мета: поглибити та систематизувати знання про природу Світового океану та його дослідження; продовжити вдосконалення умінь та навичок визначати географічне положення та кордони Індійського океану, пояснювати формування рельєфу дна та наводити приклади форм рельєфу, порівнювати географічне положення Індійського з іншими океанами; продовжувати формувати в  учнів уміння збирати й узагальнювати географічну інформацію, робити висновки;
удосконалювати навички роботи контурними картами та  з картами атласу, підручником та додатковою літературою розвивати навички порівняльного аналізу природи океанів;
виховувати культуру спілкування, виховувати інтерес до предмету; любов, бережне ставлення до природи,  захоплення її красою і вдосконаленістю; прагнення розширити свій кругозір, знання і вміння.

Хід вивчення теми

Географічний міні-практикум
Використовуючи географічні карти, назвіть географічну номенклатуру океанів, що вже вивчили:
а) найбільші океанічні улоговини Атлантичного океану;......
б) материки, береги яких омиває Атлантичний та Тихий океани;......
в) глибоководні жолоби Тихого океану;.......
г) серединно-океанічні хребти Атлантичного океану........

 Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Коли Васко да Гама вперше пропливав водами Індійського океану до берегів Індії, він навіть і не уявляв собі справжні його розміри. У Північній півкулі океан більше схожий на велике море, глибоко врізане в суходіл. Лише наприкінці епохи Великих географічних відкриттів європейці дізналися про величезні простори Індійського океану в Південній півкулі. Така особливість географічного положення океану суттєво впливає на його природу, відрізняючи від Тихого та Атлантичного. Отже,  задача нашої мандрівки — визначити особливості географічного положення та природи Індійського океану, порівнюючи з географічним положенням та природою вже вивчених океанів.    
 Вивчення нового матеріалу

Зупинка. « ПОШУКОВА »
  1. Метод незакінчених речень ( допишіть пропущені слова)
• Атлантичний океан з’єднується з Індійським океаном протокою…
• Сукупність островів у центральній та південно-західній частинах Тихого океану називають…
• Тихий океан розташований у всіх географічних поясах Землі, крім…
• Найглибший жолоб в Атлантичному океані називається…
• Індійський океан перетинається екватором в…
• Індійський океан сполучається з Тихим та...
 Зупинка  « КАРТОГРАФІЧНА»

1. Особливості географічного положення

Індійський океан — третій за розмірами басейн Світового океану, більша частина якого розташована в Південній півкулі між берегами Африки, Євразії, Австралії та Антарктиди.
Площа — близько 76 млн км2. У найширшому місці уздовж паралелі 10° пд. ш. океан простягається із заходу на схід на 11,9 тис.км, а з півночі на південь уздовж меридіану 60° сх. д.— на 10,2 тис. км. У північній півкулі океан повністю лежить у жаркому тепловому поясі.
Це єдиний океан, який не має прямого зв’язку з Північним Льодовитим океаном.
Берегова лінія розчленована слабко, в океані вісім морів, є великі затоки. Великі острови Мадаґаскар, Суматра, Шрі-Ланка, величезна кількість дрібних острівців вулканічного походження, оточених коралами
Робота фронтально
Знаходження відмінностей географічного положення Індійського океану порівняно з географічним положенням Атлантичного і Тихого океанів.
2. Дослідження Індійського океану

Індійський океан, особливо його північна частина, був відомий із сивої давнини. Через нього проходили важливі торговельні шляхи, розвивався морський промисел. Але тривалий час Індійський океан залишався одним із найменш досліджених акваторій Землі.
Робота з картою, виступи учнів (прийом «Прокладаємо маршрут подорожі»)
Дослідження Бартоломеу Діаша, Васки да Гами, Абеля Тасмана, Джеймса Кука.
Комплексні наукові дослідження океану почалися з 60-х рр. ХХ ст. і тривають дотепер.
3. Рельєф дна
Індійський океан почав утворюватися на початку мезозойської ери, після того як розколовся на окремі частини палеозойський материк Ґондвана. Дно Індійського океану — це типова кора океанічного типу, що складається з осадового та базальтового шарів загальною потужністю 6–9 км.
Рельєф дна океану складний і різноманітний. Западина океану має складну тектонічну  будову, бо розташований в межах 3 літосферних плит. Серед підняттів дна виділяється система серединно-океанічних хребтів, що розходяться на північний захід і південний схід. Для хребтів характерні рифти й поперечні розломи, прояви сейсмічності, підводного вулканізму.
Упродовж усієї довжини хребти мають добре виражену рифтову зону з глибокими долинами. Між хребтами пролягають численні улоговини.
Шельф має переважно незначну ширину, материковий схил крутий.
Максимальна глибина Індійського океану — 7729 м (Зондський жолоб).
4. Клімат, водні маси та течії
Клімат теплий, як ви думаєте-чому? ( пояснюється географічним положенням
Середня температура  повітря над океаном + 25-27
«Мозкова атака»  Як ви думаєте, в чому полягає принцип «Пляшкової пошти»? З давніх часів людей цікавили не тільки форми земної поверхні, а й способи пересування та передавання інформації. Якщо ми викинемо пляшку біля берегів ……що далі з нею буде відбуватися?
Головною особливістю течій-є утворення мусонного кругообігу-Південна Пасатна, Сомалійська та Мусонна змінюють напрям двічі на рік


 ЗУПИНКА « ЗАГАДКОВА»
Багатий та різноманітний, зустрічаються рідкісні види: летючі риби, гігантські водорості та черепахи. Сприятливі умови для розвитку коралів..
 Ресурси: біологічні
Мінеральні-нафта і газ ( проблеми?)
Рекреаційні – красиві острови
органічний світ океану.

Виконання практичної роботи 5 (продовження) «Позначення на контурній карті географічної номенклатури Індійського океану». (Протягом етапу)
 Закріплення вивченого матеріалу
• У чому полягають особливості географічного положення Індійського океану?
Чим відрізняється географічне положення Індійського океану від географічного положення Тихого та Атлантичного океанів?
Які особливості течій океану?
Які видатні мореплавці плавали водами Індійського океану?
• Які характерні ознаки має рельєф ложа Індійського океану?
• Що відрізняє рельєф дна Індійського океану від рельєфу дна Тихого та Атлантичного океанів?

Домашнє завдання
1. Опрацювати вітповідний текст підручника 
2. Позначити на контурній карті номенклатуру Індійського океані

Дистанційна контрольна робота (04.05)

Домашнє завдання
1.Підготувати повідомлення про географічне положення Північного Льодовитого океану

Навчання під час карантину 8 клас

Дистанційна контрольна робота з теми " Населення України та світу" (29.04)
https://naurok.com.ua/test/start/269449
Домашнє завдання
1.Підготуйте презентацію на тему: "Історія формування та розвитку Тернопільської області"
2.Визначте природні та соціально-економічні чинники, які сприяють (або перешкоджають) формуванню у вашій місцевості значних сільських поселень.



Т        Тема: Ф13ИЧНА ГЕОГРАФІЯ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ. ГЕОГРАФІЧНЕ,               
                      ПОЛОЖЕННЯ, МЕЖІ,  P03МІPИ. (06.05)

               Мета: сформувати в учнів знання про географічне положення області в межах України ; розвивати вміння ана­лізувати фізико-географічні карти;             
       вдосконалювати навички роботи з контурними картами; розвивати логічне мислення; сприяти ви    вихо­ванню патріотичних почуттів,  лю­бові до рідної природи.
Хід вивчення теми

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%

Домашнє завдання
1. Встановіть, котра година за місцевим часом буде у Тернополі, якщо у Києві -15 год. 35 хв. На скільки відрізняється місцевий час у Тернополі від такого ж у Києві

Тема: Особливості природних умов і ресурсів (08.05)
Мета: ознайомити учнів з особливостями природних умов та ресурсів тернопільської області.
Хід вивчення теми
Прочитайте тему 1.1, та виконайте завдання 1 та2. (08/05)



 https://naurok.com.ua/prezentaciya-geografiya-ternopilsko-oblasti-106150.html
Домашнє завдання.
1. Опрацювати тему 1.1 на сайті
 2. За даними таблиці встановіть місце,яке займає Тернопільська область в Україні за площею і кількістю населення.



Навчання під час каратину 9 клас

Дистанційне контрольне тестування з теми "Втоинний сектор економіки" (27.04)
Пройдіть тестування
https://naurok.com.ua/test/start/238814

Домашня робота
1. Поміркуйте, чому само Європа посідає провідні позиції в міжнародному туризмі.



Тема. Роль науки й  освіти в  суспільстві. Найвідоміші центри науки та охорони здоров’я в  Україні й  світі (04.05)
Мета: сформувати в учнів систему знань про роль науки й освіти в суспільстві, особливості наукової й  освітньої діяльності, джерела фінансування науки й  освіти, форми просторової організації наукових досліджень та освіти: технополіси, найвідоміші наукові центри в  світі та Україні, охорону здоров’я, найвідоміші центри охорони здоров’я в  Україні та світі; розвивати вміння оцінювати вплив чинників на розвиток освіти й  науки в  країні; виховувати відповідальне ставлення до навчання.

Хід вивчення теми

 Науково-технічний прогрес у виробництві зумовив необхідність здобуття загальної освіти більшістю громадян як основи для досконалого опанування нових професій, що виникли з переходом до машинного виробництва. Тому наука та освіта поступово ставали все важливішими чинниками соціально- економічного розвитку людської цивілізації. Надзвичайно важливо розуміти особливості геопросторової організації наукової діяльності, освіти, охорони здоров’я.
 Вивчення нового матеріалу
1     Роль науки й освіти в суспільстві
Перегляньте презентацію
 Наука — це вид людської діяльності, спрямований на пізнання світу, здобуття нових знань про природу й суспільство. У давнину переважав релігійний світогляд, який ґрунтувався на вірі в надприродне походження світу. Шляхом міркувань і нагромадження щоденного досвіду стародавні мислителі поступово заклали основи раціонального сприйняття світу.
      Із винаходом писемності з’явилася можливість передавати від покоління до покоління щоразу більше точних знань про навколишній світ, способи боротьби із хворобами, господарювання, мистецтво управління державами та регіонами тощо. Основну роль у збереженні та поширенні знань серед громадян держав узяла на себе освіта. Вона стала способом входження людини у світ науки й культури.
Наука в сучасному її розумінні почала формуватися в період XVII — початку XIX ст. Науково-технічний прогрес у виробництві зумовив необхідність здобуття більшістю громадян загальної освіти як основи для досконалого опанування нових професій, що виникли з переходом до машинного виробництва. Тому наука та освіта поступово ставали все важливішими чинниками соціально-економічного розвитку людської цивілізації. Відповідно зріс авторитет вчених та викладачів, учителів. Поява освітніх закладів — шкіл, академій та університетів — сприяла накопиченню, створенню й поширенню знань.
Сьогодні неможливо уявити сучасну людську цивілізацію з її технологіями без наукової діяльності. Саме тому рівень розвитку науки в країні визначає рівень її економіки, лідерство та авторитет у світі. Із кожним роком щораз більше поглядів у всьому світі прикуті до церемонії вручення Нобелівських премій у Стокгольмі (Швеція). Ці почесні нагороди вчені отримують за видатні наукові досягнення, що свідчить про визнання ролі науки й освіти в розвитку людської цивілізації 
2
3   Наукова діяльність та охорона здоров’я

Завдання. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику науковій діяльності світу та України (ст.227).
Завдання. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику всесвітньовідомим технополісам світу (ст. 229).
Завдання. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику охорони здоров’я у світі ( ст. 232).
Завдання. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику розвитку медичній справі в Україні та особливостям фінансування закладів охорони здоров’я в Україні
 та світу.
Перегляньте відеопрезентацію


Самостійна робота з картою
1. Нанесіть на контурну карту основні світові технополіси

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати матеріал підручника (§41).
2. Знайти в мережі Інтернет інформацію про наукові журнали, присвячені географічним наукам. Підготувати коротке повідомлення на основі однієї зі статей, що вас зацікавила.
3.Виконайте тести  https://naurok.com.ua/test/start/8861