Тема.
Географічна
оболонка Землі (27.04)
Мета: актуалізувати,
закріпити й поглибити знання про склад, межі, будову й закономірності
географічної оболонки, дати уявлення про сучасний етап розвитку географічної
оболонки, розкрити зміст і сутність поняття антропосфера. Розвивати світоглядне, логічне мислення, уміння систематизувати та аналізувати інформацію. Виховувати відповідальне
ставлення та поведінку до довкілля
Хід вивчення теми
Прийом «Назви мене»
Поняття: «геоїд», «сила Коріоліса», «місцевий час»,
«поясний час».
Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок
учнів
Прийом «Мозковий штурм»
Що таке географічна оболонка? Назвіть її складові.
Вивчення нового матеріалу
1. СКЛАД, МЕЖІ ТА БУДОВА ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ.
Прийом «Практичність теорії». Використовуючи підручник (с. 206))
записати схему взаємозв’язків географічної оболонки та межі географічної
оболонки
2. ЗАКОНОМІРНОСТІ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ.
Основними
властивостями географічної оболонки є ритмічність природних явищ,
кругообіг речовин й енергії, цілісність і
єдність, зональність, саморегулювання. Ритмічними
називають явища,
які повторюються з
певною періодичністю. За тривалістю
розрізняють
ритми
добові, річні, внутрішньовікові (від кількох років до десятиліть),
багатовікові,
геологічні (коли явища повторюються через мільйони
років). Ритми можна
спостерігати як у живій, так і в неживій природі.
Важливо відзначити,
що ритми живої природи стали можливі лише
завдяки ритмічності
неживої природи. Так, добовий ритм зумовлений
обертанням Землі навколо своєї осі. Він
проявляється у зміні температури, атмосферного тиску, вологості повітря, припливах і відпливах, активності в житті
тварин, інтенсивності фотосинтезу в рослин.
Цілісність
географічної оболонки проявляється в тому, що зміна одного
компонента природного
комплексу зумовлює зміну інших або всієї системи
як цілого.
Циклічність — це процес, що розвивається не по колу, а по спіралі, бо кожний виток — новий рівень на тлі
загального розвитку й поступального руху.
Зональність —
закономірна зміна у просторі будови компонентів
географічної
оболонки. Розрізняють широтну (горизонтальну) і висотну
(вертикальну)
зональність. Перша зумовлена неоднаковою кількістю тепла,
що надходить у різних
широтах, — наслідок кулеподібної форми
Землі. Інший вид
зональності — висотна поясність — виявляється лише
в горах і зумовлена
зміною клімату з висотою.
Географічна оболонка
має здатність до саморегулювання, що дає змогу
підтримувати
параметри функціонування на певному рівні. Наприклад,
сталість сольового
складу вод Світового океану, хоча показники розподілу
опадів і
випаровування в різних його частинах не однакові, а щорічне надходження в океан прісних вод, принесених річками, становить
37,5 тис. км3.
Прийом «Мозковий штурм»
Як ритмічність у
природі впливає на людей? Наведіть приклади
внутрішньо-
вікових,
багатовікових ритмів.
Прийом «Хвилинка інтернету»
Знайдіть прислів'я,
приказки, у яких приховано вислови про
закономірності
географічної
оболонки. Наприклад: «Якби не було хмар,
то ми не знали б ціни сонцю».
СУЧАСНИЙ ЕТАП РОЗВИТКУ ГЕОГРАФІЧНОЇ
ОБОЛОНКИ. АН-
ТРОПОСФЕРА.
Прийом «Робота в групах». За даними підручника дізнатися
та охарактеризувати етапи розвитку географічної оболонки (с. 47-48)
Пояснення вчителя. Антропосфера — це особлива сфера, яка
формується в географічній оболонці
шляхом зміни її складових. Вона розвивається головним чином у біосфері (у її широкому розумінні) за
активного впливу людини. Людина
давно й цілеспрямовано змінює географічну оболонку,
використовуючи
природні ресурси та багатства, створюючи нові об’єкти
в процесі
життєдіяльності. Географічну оболонку,
змінену господарською діяльністю людини, називають
географічним середовищем. Уже в недалекому майбутньому поняття географічної оболонки й географічного
середовища можуть стати синонімами. (Поясніть
чому.) Усю відому й освоєну людиною частину
Землі називають ойкуменою.
Закріплення вивченого матеріалу.
1. Обґрунтуйте
визначення понять «географічна оболонка», «антропосфера».
4. Доведіть, що між
поняттями «географічна оболонка» й «географічне середовище» "природні зони"є істотні відмінності.
5. Як у своїй
діяльності людина може використати знання про взаємозалежність складових
географічної оболонки?
Підсумки уроку
Усі оболонки Землі
перебувають у постійній взаємодії та взаємозв’язку, вони
утворюють єдину
географічну оболонку, верхня межа якої проходить в атмосфері на висоті
20-30, нижня — на глибині 6-50 км у літосфері.
До найважливіших
властивостей географічної оболонки належать: перебування речовин у трьох агрегатних станах; кругообіги речовин
та енергії; наявність життя.
Основними
закономірностями географічної оболонки є: ритмічність, циклічність, не замкнені кругообіги, цілісність і єдність,
зональність, саморегулювання.
. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 51,52. Повторіть параграф
2. Розгліньте в атласі карту природних зон. Яка природна зона на материку Євразія займає найбільшу площу? Назвіть природні зони України.
3. Виконайте тести
Дистанційна контрольна робота (тестування) 29.04
Домашнє завдання. Повторіть параграф 48.
Тема: Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі, його густота. Найбільш заселені території земної кулі.
Мета: сформувати в учнів знання про кількість населення Землі, України та причини зміни кількості населення; ввести поняття «густота» населення Землі та з’ясувати, які причини впливають на нерівномірне розміщення населення на планеті; розвивати науковий інтерес до проблеми відтворення населення; дати уявлення про людські раси та їх зовнішні ознаки, про дослідження М. М. Миклухо-Маклая; виховувати повагу до представників усіх рас; виховувати інтерес до географічних знань.
Хід вивчення теми
1. Перегляньте презентацію та відео
Перегляньте відео
2. Заповнити таблицю, використовуючи такі дані: світла шкіра, вузький ніс, широкий ніс, чорне пряме волосся, колір очей може бути будь-яким, очі вузькі, обличчя пласке, шкіра темна, губи великі, волосся темне кучеряве, жовтий колір шкіри.
Європеоїди
|
Монголоїди
|
Негроїди
| |
1. Шкіра
| |||
2. Очі
| |||
3. Губи
| |||
4. Обличчя
| |||
5. Волосся
|
. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф підручника. 53
2. Проаналізуйте розміщення населення на материках землі за картами атласу.
3. Виконайте тести
Держави світу (06.05)
Мета уроку: закріпити знання про народи світу; сформувати
розуміння поняття про держави світу, дати
уявлення про політичну карту; формувати вміння визначати географічне положення
держави: розвивати вміння працювати з картою, просторове мислення.
Хід вивчення теми
Запитання і завдання
1. Дайте визначення
поняття «народ»......
Люди сучасного типу
з’явилися на Землі приблизно 100 тис. років тому. Поступово вони розселилися по
всій території земної кулі, крім Австралії. Протягом тривалого часу кількість
населення Землі зростала дуже повільно: людина залежала від природи, гинула від
хвороб, стихійних лих, нестачі їжі, у сутичках із тваринами. Бурхливе
зростання населення спостерігалося в Х ст. Зараз на Землі проживає більш
ніж 8 млрд людей. За зовнішніми ознаками розрізняють чотири основні раси:
європеоїдну, африканоїдну, австралоїдну й монголоїдну. Найчисленнішою
є австралоїдна раса. Представники цієї раси живуть в Америці.
Коли люди вперше зустрічаються, то вони відрекомендовуються
один одному. Знайомство починається з повідомлення імені, прізвища, місця
проживання. А на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з місцем
проживання деяких народів Землі.
Запитання і завдання
1. Які держави ви знаєте?
2. З якими державами
межує Україна?
3. Представники яких
народів живуть у нашому населеному пункті?
Вивчення нового
матеріалу
План вивчення нового матеріалу (запишіть в зошит)
1. Поняття про державу.
2. Різноманіття держав
світу.
3. Політична карта світу.
1. Поняття про державу (параграф 54 ст 222)
Запитання і завдання
1) Що таке держава?
2) Які символи держави ви
знаєте?
3) Опишіть державні
символи України.
4) Доведіть, що в них відображаються історія і традиції країни.
2. Різноманіття держав світу
Запитання
1) Які ознаки абсолютної
монархії?
2) Чому владу монарха
обмежують?
3) Чим відрізняються унітарні
держави від федеративних?
Закріплення вивченого матеріалу
Запитання і завдання
1. За назвою країни
визначте частину світу.
Судан — Африка;
Китай — …; Франція — …; Бразилія — …; Австралія — …;
Індія — … .
2. Знайдіть на карті
країни, назви яких збігаються з назвами їхніх столиць.
Виконайте тестування
https://naurok.com.ua/test/derzhavi-svitu-263010.html
Виконайте тестування
https://naurok.com.ua/test/derzhavi-svitu-263010.html
Підсумки
уроку
Державою називають
територію з визначеними кордонами, населенням, господарством
і політичною владою. Важливою ознакою держави є незалежність від
інших країн. До найбільших за площею території і кількістю населення країн
належать: Росія, Канада, Китай, США, Бразилія, Австралія, Індія. Основним законом держави є конституція.
Держави відрізняються одна від одної формою правління, територіальним устроєм,
кількістю населення, площею території. На політичну карту за допомогою умовних
позначок нанесені країни, їхні столиці й кордони.
Домашнє завдання
1. Опрацюйте матеріал підручника. 54
2. Знайдіть на карті п'ять найбільших держав світу й позначте їх на контурній карті.
Підпишіть їх столиці.
3. Виконайте тестування
https://naurok.com.ua/test/derzhavi-svitu-8454.html
Підпишіть їх столиці.
3. Виконайте тестування
https://naurok.com.ua/test/derzhavi-svitu-8454.html