Тема: Природні багатства материків і океанів, їхні особливі
види, наслідки використання ресурсів людиною.
Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти. (15.05)
Мета: повторити і
сестиматизувати поняття і знання про природні ресурси
материків і океанів їх
значення для людства; формувати вміння
розрізняти раціональне та нераціональне використання
природних
ресурсів; сприяти вихованню
відповідальності за наслідки впливу
господарської діяльності
людини на природу.
Хід вивчення теми
Складання
схеми видів природних ресурсів залежно від сфер використання.
1. Перегляньте відео
|
Мінеральні
|
Водні
|
Земельні
|
Біологічні
|
Ресурси Світового
Океану
|
|
|
|
|
|
|
|
Сфери використання природних ресурсів. Відповідно до напряму використання ресурси поділяють на паливно-енергетичні, мінерально-сировинні, продовольчі й інші природні ресурси.
Невичерпні
|
Вичерпні
| |
відновні
|
невідновні
| |
Енергія текучих вод, вітру, припливів і відпливів, хвильова енергія
|
Родючий ґрунт
|
Рудна мінеральна сировина (руди заліза, міді та ін.)
|
Сонячна енергія
|
Прісні води
|
Паливні мінеральні ресурси
|
Атмосферне повітря
|
Рослини і тварини
|
Нерудна мінеральна сировина (сірка, глина, пісок тощо)
|
Зниклі види тварин і рослин
|
Перегляд відеофільму «Сміття в Океані»
4Домашнє завдання
· 1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
· 2. Підготувати повідомлення на теми «Міжнародне
співробітництво в розв’язанні екологічних проблем», «Заповідники світу». 3.Розвяжіть тести https://naurok.com.ua/test/start/389746
Додатковий матеріал до уроку
Дивовижні зниклі тварини України
Людина змінює планету. Нам потрібен життєвий простір та ресурси.
Озброївшись вогнем, сокирою і оралом, ми клаптик за клаптиком руйнуємо власну ж
домівку, заганяючи інших жителів Землі, тварин, в глухий кут виживання. Зараз
важко уявити, але колись українські простори не поступалися багатством фауни
африканській савані. За тисячі років з наших терен зникло немало дивовижних
тварин.
– ЛЕВ
Саме так, цар звірів ще блукав степами
України в нашій ері, а можливо навіть ще за київських князів.
Зараз ми сприймаємо лева як екзотичну
тварину з тропічних саван, яка, певно, не змогла б пережити європейські зими.
Та цікавий факт: всі кішки є дуже витривалими та стійкими до перепадів
температури. На території України водяться рисі та дикі коти. Амурські тигри живуть
в помірних широтах, а сніжні барси – ну їхня назва говорить сама за себе. Хоча
б подивіться на домашнього кота: хіба він боїться гуляти взимку?
Фізико-географічні умови проживання
левів це, перш за все, трав’янисті рівнини з видовим різноманіттям копитних.
Савани та степи є спорідненими природними комплексами, тож не дивно, що ареал
лева навіть у Середні віки охоплював гігантські простори Африки та Євразії.
Згадайте античного героя Геракла та його перемогу над левом – Грецію відділяють
від України якихось кількасот кілометрів.
– ТУР
Згадку про турів ви зустрічали в повісті
Івана Франка “Захар Беркут”. Події, описані в творі, розгортаються в XIII
столітті. Тоді дикі бики були цінним трофеєм, що і стало їх вироком. Вже через
300 років тури зникли з українського Полісся, а остання особина виду була вбита
у XVII столітті.
Тур є предком усіх європейських порід
корів. Найближчими родичами вимерлої тварини є іспанські бики, які беруть
участь в славнозвісних корридах, а також індійські бики – об’єкт поклоніння на
півострові.
Більш далекими родичами тура є зубри та
бізони, які, доречі, ледь не повторили його долю. На початку ХХ століття їх
чисельність обмежувалася ліченими стадами, але зусиллями американських та
європейських біологів бізони та зубри були врятовані. Зараз в Україні зубри
водяться в кількох заповідниках Карпат та Полісся, і їм вже нічого не загрожує.
– ТАРПАН
Степові тарпани були повністю винищені
на півдні України до кінця XIX століття, лиш трохи не дочекавшись спасіння в
“Асканії-Нові”. Лісовий підвид коня зник на початку XX століття, а останні
особини були схрещені зі свійськими конями польськими та білоруськими селянами.
Саме на основі відбору якомога чистіших екземплярів і був виведений польський
коник – порода, що найбільше нагадує зниклого дикого предка.
Родичем тарпана в дикій природі є кінь
Пржевальського, який зараз на грані зникнення. Він є інтродукований в Україні з
монгольських степів. У нас табуни останніх диких коней на планеті бігають
полями Асканії-Нови, Бирючого острова та Чорнобильської зони відчуження.
– РОСОМАХА
Кожен чув про Росомаху – героя коміксів та фільмів.
Його персонаж у виконанні Хью Джекмана відразу закарбовується в пам’яті –
сильний, нахабний, цупкий. Всім цим якостям він завдячує своєму прообразу з
дикої природи – автори Марвела дуже вдало перенесли характер тварини на
вигаданого мутанта.
Росомаха –
хижак, яким водиться по всій крайній Півночі Євразії та Америки. Його природне
середовище – хвойні та мішані ліси. Ззовні він
схожий як щось середнє між ведмедем та борсуком, хоч сам він є родичем куниці.
– ТЮЛЕНЬ-МОНАХ
Стада тюленів-монахів були звичним
явищем на чорноморському узбережжі ще в XIX столітті. Цих миролюбивих тварин
активно знищували звіробої, що майже призвело до їх повного зникнення. Тим не
менш, малочисельні популяції подекуди ще збереглися на скелях Болгарії та
Туреччини.
В шкільному атласі з фізичної географії
України ви можете знайти тюленя-монаха серед червонокнижних тварин. Останні
достовірні свідчення про тюленів на українських берегах відносяться до середини
XX століття. Тому, фактично, його можна вважати зниклим з території/акваторії
України.
Ці тварини полюбляють усамітнені кам’яні
пляжі. Таких, особливо з розвитком туризму, у нас обмаль, тож на повернення
монахів на вітчизняні береги можна не розраховувати.
Подібна доля спіткала й степового орла,
який вільно літав над Диким полем сотні років. Разом із суцільним освоєнням
степу зруйнувалося й середовище для цих птахів. Тюлень-монах та степовий орел –
тварини, які зникли з території України зовсім нещодавно. Сподіваємося, що
цього більше не трапиться з жодним іншим представником фауни України.
|
Тема.
|
Тема 2. Екологічні проблеми
материків та океанів. (18.05)
Забруднення
навколишнього середовища.
Види
забруднення, основні джерела їх надходження.
|
||||
Мета.
|
|
|||||
|
Сформувати знання про різні види забруднення природи; дати уявлення про
екологічні проблеми материків й океанів та можливі шляхи їх розв’язання;
з’ясувати географію районів екологічного лиха.
|
|||||
|
Розвивати пізнавальну
активність.
|
|||||
|
Виховувати
наполегливість у навчанні.
|
|||||
|
Корегувати осанку та
мовлення.
|
|||||
| ||||||
Хід вивчення теми
|
||||||
| ||||||
| ||||||
Давні люди, як і всі земні організми, залежали від природи, були
незахищені від багатьох несприятливих явищ. Згодом залежність людини
зменшилася: вона навчилася будувати надійні житла, обігрівати й освітлювати
їх; передбачати стихійні лиха й зменшувати їхні наслідки. Але, поліпшуючи умови свого
існування, вона створила проблеми, значно небезпечніші, ніж примхи погоди.
Небачені раніше темпи промислового виробництва в поєднанні з недосконалістю
технології й відсутністю достатньої кількості очисних споруд привели до
забруднення навколишнього середовища, появи екологічних проблем.
|
||||||
Вивчення нового матеріалу.
|
||
|
||
| ||
| ||
Домашнє завдання .
1.Опрацювати відповідний текст підручника
2.Пілготуйте презентацію на тему: "Забруднення навколишнього середовища"
3. Розвяжіть тести https://naurok.com.ua/test/start/387759
Дослідження. Шляхи розв͐язування екологічних проблем (22.05)
Домашнє завдання
1. Підготуйте проект "Я і природа мого краю"
2. Перегляньте відео
https://ukrainian.voanews.com/a/sim-porad-yaki-dopomozhut-zberegty-dovkillia-ta-sche-zekonomyty/4618831.html
Урок контролю знань (25.05)
Домашнє завдання
1. Повторіть тему: " Океани"
2. Перегляньте відео
Урок узагальнюючого повторення (29.05)
Перегляньте відео
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар