пʼятниця, 20 березня 2020 р.

Навчання під час карантину 10 клас


Тема: Бразилія (30.03) 
Мета:  визначити географічні, природні та соціально-економічні особливості  країни Латинської Америки;
розвивати вміння працювати в групах,  використовувати набуті знання за нестандартних умов;
виховувати творчість, комунікабельність, толерантність, тактовність;        прищеплювати учням зацікавленість до традицій, історії, культури та побуту народів Латинської Америки.


                                 Хід вивчення теми

 Коли мова йдеться про країни Латинської Америки, то перші асоціації у нас пов’язані із запашною бразильською кавою, ритмічним аргентинським танго, яскравими карнавалами та найкращими футболістами. Багато хто знає про давні цивілізації  майя, ацтеків, інків.
Сьогодні мова буде йти про Бразилію – нову індустріальну країну з величезним економічним потенціалом. Хто з вас вже знає що небудь про цю країну? З ким або з чим у вас асоціюється уявлення про Бразилію?
Звісно, все перераховане – лише маленькі штрихи до тієї картини, яку ми з вами повинні намалювати на сьогоднішньому уроці, щоб мати повне уявлення про найбільшу країну Латинської Америки.

 Вивчення нового матеріалу
Пропоную ознайомитись із «візитною карткою» Бразилії.





1. Економіко-географічне положення.
Бразилія межує з країнами, що розвиваються, які мають різний рівень економічного розвитку, й активно співробітничає з ними. Бразилія – морська держава: третина її кордонів проходить узбережжям Атлантичного океану.

2. Природно-ресурсний потенціал.
Природні умови Бразилії в цілому сприяють освоєнню території. У рельєфі переважають рівнини.Клімат більшої частини країни дуже теплий і вологий.
Природні ресурси дуже значні.

3. Працересурсний потенціал.
Українська імміграція до Бразилії розпочалася понад 125 років тому. Сьогодні в Бразилії мешкають близько 500 тис. етнічних українців, з них 400 тис. – у південному штаті Парана. Відзначаючи внесок української громади в розвиток Бразилії, влада саме в цьому штаті виступила з ініціативою щодо започаткування відзначання 
Господарство.
Бразилія – індустріально-аграрна країна, яка завдяки передовим технологіям, іноземним інвестиціям і кредитам високорозвинутих країн досягла значних успіхів у створенні сучасного промислового виробництва. Серйозні інвестори давно почали вкладати кошти в економіку Бразилії. Видобуток корисних копалин, інформаційні технології та промислове виробництво – все це традиційні сфери капіталовкладень

А) Промисловість
Машинобудування (пріоритетні напрями: автомобіле-, судно-, літакобудування. Великий виробник та експортер зброї).
Суднобудування ( балкари для перевезення руди, танкери).
Літакобудування ( пасажирські, сільськогосподарські, військові та військово-транспортні літаки).
Точне машинобудування ( міні- та мікрокомп’ютери – поступається США, Японії, Німеччині).
Б) Сільське господарство 


Цікаво знати.
Міжнародний туризм є одним з ключових напрямів бразильської сфери послуг, що почав швидко зростати лише з початку XXIст. Нині він став однією з основних статей прибутку країни. (щорічно понад 6 млн. відвідувачів).
Визначні місця Бразилії:

1. Гора Корковаду і Статуя Христа Спасителя – символ Бразилії.
2. Карнавал у Ріо-де-Жанейро.
3. Водоспад Ігуасу.
4. Тропічні ліси річки Амазонка.
5. Цукрова голова в Ріо-де-Жанейро.
6. Пляж Копакабана в Ріо.
7. Лагуна Родріго де Фрейтас, Ріо-де-Жанейро.
8. Національний парк Шапада Діамантина.
9. Пантанал.
10. Кафедральний собор Бразилії.

Завдання. За допомогою інтернет - ресурсів знайдіть визначні місця Бразиліі та підготуйте коротке повідомлення про один з перелічених


VI. Домашнє завдання:  
 Підручник, опрацювати § 40 .

пройдіть тестування на сайті
https://naurok.com.ua/test/start/64489
скрін мені у вайбер




Тема: США: Місце країни у світі та регіоні. Основні чинники, що визначають місце             країни в міжнародному поділі праці. Система розселення.
 Українська діаспора США. 
    Особливості сучасного постіндустріального розвитку США (16.03)
Мета: ознайомити учнів з географічним положенням США, охарактеризувати природно-ресурсний потенціал країни та демографічні особливості населення; розвивати у здобувачів освіти навички працювати з тематичними картами і графіками (таблицями), уміння користуватися додатковою літературою, розвивати екологічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.

Хід роботи
Вивчення нового матеріалу
Візитна картка
Офіційна назва - Сполучені Штати Америки (США) - United States of America (USA).
Форма правління – президентська республіка, в якій владні повноваження розподіляються між федеральним урядом і урядами 50 штатів.
Державний устрій - федеративна республіка, 50 штатів (state) і 1 федеральний округ. Штати поділяються на округи (county and parish)
Територія - 9 373 тис. кв. км.
Населення - 330 662 682 осіб (01.02.2019 р. ).
Столиця - місто Вашингтон (Washington), округ Колумбія (572 тис. жителів на 2000 р. )
Найбільші міста - Нью-Йорк, Лос-Анджелес (Каліфорнія), Чикаго (Іллінойс), Хьюстон (Техас), Філадельфія (Пенсільванія).
Офіційна мова - англійська.
Грошова одиниця – долар.
Цікавинка

Державний прапор США. Полотнище прапора складається з 13 червоних і білих горизонтальних смуг (7 червоних і 6 білих), які чергуються. У лівому верхньому куті прапора розташований синій прямокутник з білими п'ятикутними зірками, кількість яких дорівнює кількості штатів - 50.

Робота з картою
Природно – ресурсний потенціал
1.      Рельєф та мінеральні ресурси
Природні умови США відзначаються великою різноманітністю. Більшу частину основної території країни займають рівнини та низовини й невисокі гори Аппалачі. Із просуванням на захід рельєф поступово змінюється і на самому заході США та на Алясці розташовані гори Кордильєри (до 3—5 тис. м). Тому західна частина країни є найменш придатною для господарської діяльності людини. І лише на узбережжі Тихого океану, особливо в південно-західній частині, є сприятливі умови для життя і господарської діяльності людини. Саме тут розташований один з найбільш розвинутих і заселених штатів — Каліфорнія.

2.      Клімат
На території США представлені практично всі кліматичні пояси. Основна частина території країни розміщена у двох із них (північна частина — у помірному кліматичному поясі, південна — в субтропічному кліматичному поясі, де є передумови для вирощування двох урожаїв протягом року). Вона здебільшого добре зволожена (опади сюди приносять східні мусони з Атлантичного океану). На східному узбережжі США випадає від 1000 до 2000 мм опадів на рік. У цілому, агрокліматичні умови основної частини території країни є досить сприятливими для розвитку сільського господарства.
3.                      Водні ресурси США
Основним джерелом поповнення запасів води є річки, а також великі озера. На території, що межує з Канадою, розташована група Великих озер – найбільших природних прісноводних водоймищ у Північній Америці, що складають левову частку запасів води США.
Для забезпечення потреб на півдні Штатів, в районі пустелі Невада, було утворено озеро Мід із загальним обсягом в 35 км³ – найбільше з рукотворних сховищ води в країні. Найбільша ріка США – Міссісіпі має басейн вод близько 3 мільйонів км². Також запаси води також поповнюються завдяки розвиненій системі опріснення океанської води у прибережних зон.

4.      Лісові ресурси
Лісами зайнята третя частина території країни, Так, на півдні Аляски виростають обширні хвойні ліси, решта частини штату покрита переважно тундрою з мохами і лишайниками. Центральній частині країни притаманна змішана лісова рослинність (ялина, сосна, дуб, ясен, береза). Для півночі східного побережжя характерні кедрові, соснові, листяні ліси. На півдні рослинність набуває субтропічного характеру — тут з'являються магнолії, каучуконоси. Побережжя Мексиканського затоки покрите мангровою рослинністю. Західна частина країни є регіоном пустель і напівпустель, для яких характерні юка, чагарники і напівчагарники. У пустинних районах росте багато кактусів і сукулентів. У Каліфорнії поширені цитрусові, різні пальми. Сьєрра-Невада вважається краєм гігантських секвой.

Населення та демографічна ситуація
За кількістю жителів США поступаються лише Китаю та Індії, але значно відстають від них. Середня густота населення становить 28 чоловік на 1 км кв. Дуже слабо заселені Аляска (0,6 чоловіка на 1 км кв), а також Гірські штати і Великі рівнини. Високою є густота населення в місцях концентрації великих міст, де міські агломерації, зливаючись одна з одною, утворили гігантські мегалополіси.
Найбільша міська зона (Північно-східний мегалополіс, або Босваш) склалася на Атлантичному узбережжі між Бостоном і Вашингтоном, її протяжність — 960 км, площа — 130 тис. км кв, середня густота населення — 325 чоловік на 1 км кв. Тут зрослися чотири десятки агломерацій (метрополітенів) з населенням понад 42 млн чоловік. Серед метрополітенів такі гіганти, як Бостон, Нью-Йорк, Філадельфія, Балтімор і Вашингтон. Поступово складаються ще три мегалополіси: 1)Сан-Сан (в Каліфорнії — від Сан-Франциско через Лос-Анджелес до Сан-Дієґо); 2) в Приозер'ї (Чіпіттс) — від Мілуокі через Чикаго і Клівленд до Шттсбурґа; 3) в штаті Техас — від Далласа — Форт-Уерта до Х'юстона. Такі ж процеси можна спостерігати в районі Аппалачського Підмонта, у південно-східній Флориді і на узбережжі Ґалфу.

Середня густота населення становить близько 30 осіб на 1 км2. Густота населення змен
-перегляньте презентацію

 Закріплення нового матеріалу (розвяжіть тести)
Тести
1.      Населення США становить (млн. осіб) (на 2016 р.):
а)      215
б)      323
в)      430
г)      510
2.      Територія США складається із:
а)      49 штатів
б)      48 штатів
в)      48 штатів і федерального округу
г)      50 штатів і федерального округу
3.      Грошовою одиницею США – є:
а)      долар
б)      песо
в)      євро
г)      фунт стерлінгів
4.      Столицею США - є:
а)      Нью-Йорк
б)      Сан-Франциско
в)      Вашингтон
г)      Чикаго
5.      Столиця США розташована на території:
а)      штату Вашингтон
б)      федерального округу Колумбія
в)      штату Нью-Йорк
г)      штату Нью-Джерсі
6.      В якому році були утворені США?
а)      1866
б)      1766
в)      1876
г)      1776
7.      За державним устроєм США є:
а)        федеративною республікою
б)        унітарною республікою
в)        федеративною монархією
г)        унітарною монархією
8.      З якою країною США має ділянку морського кордону?
а)        Росія
б)        Канада
в)        Мексика
г)        Колумбія
9.      Головною рисою вигідного економіко-географічного положення США є:
а)      протяжні сухопутні кордони з Канадою і Мексикою
б)      розташування у західній півкулі
в)      велика протяжність основної території із заходу на схід
г)      вихід основної території до Атлантичного і Тихого океанів
10.  З якими із перерахованих країн США має сухопутний кордон?
а)      Росія
б)      Куба
в)      Гондурас
г)      Гватемала
д)      Канада
е)      Мексика
11.  Укажіть, за запасами якого виду паливних ресурсів США входить до першої трійки у світі:
а)      кам'яне вугілля
б)      нафта
в)      торф
г)      природний газ
12.  Населення США характеризується:
а)      однорідним расовим і національним складом
б)      складним расовим складом, але однорідним національним
в)      складним расовим і національним складом
г)      складним національним складом, але однорідним расовим

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (відповідь у вайбер)

1. Розкрийте особливості формування української діаспори у США.
2.За додатковими джерелами визначте продукцію найвідоміших компаній США, що експортуються до багатьох країн світу.
Опрацювати текст підручника п.37-38.






Тема уроку: Канада. Місце країни увсіті та регіоні. основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці. Особливості розміщення населення. Українці в Канаді. Найбільші міські агломерації. Господарство. Роль країни в міжнародному географічному поділі праці. (20.03)
Мета:
навчальна: сформувати в учнів систему знань про економіко – географічні особливості Канади,продовжити формувати вміння складати комплексну характеристику країни за допомогою роботи з джерелами географічних знань; охарактеризувати природу та населення Канади,визначити особливості галузевої структури й територіальної організації господарства Канади;
розвивальна: розвивати вміння застосовувати історичний досвід у житті;
виховна: виховувати повагу до національної культури,української діаспори.
Вид уроку: урок-подорож.
Хід  роботи
 Актуалізація опорних знань, умінь та навичок. (відповідь у вайбер)
Сьогодні мова йтиме про Канаду. Пригадайте, що вам відомо про цю країну.
«Мозковий штурм»
1.Займає 2 місце за площею в світі.
2. Високий рівень життя населення.
3. Багата природа та дивовижні краєвиди.
4. Ніагарський водоспад на кордоні із США.
5. Хокей.
6. Символами Канади є кленовий лист, бобер, північний олень та білий ведмідь.
7.Голова країни – королева Єлизавета.
8.Країна 1000 озер.
9. Національні парки.
10. Телевежа Сі-Ен-Тауер.

Візитна картка Канади 
Площа -  9,97 млн. кв. км. 
Населення – 33,5 млн. чол. (2009 р.)
Складається з трьох частин: Центральна, штат Аляска, штат Гаваї.
Столиця - Оттава
Державний лад: країна у складі Співдружності (Британської), федерація
Склад території: 10 провінцій, 2 території (Юкон, Північно-Західні території) (Слайд 7)
Грошова одиниця: канадський долар = 100 центів.(Слайд 8)
Вчитель: Прийом «Картографічна лабораторія»
З чого починаємо робити економіко-географічну характеристику країни?
Використовуючи карти атласу, охарактеризуйте ЕГП Канади.
ЕГП.) Канада займає північну частину материка Північна Америка, за площею вона поступається тільки Росії. Країна омивається водами трьох океанів. Довжина морських кордонів становить близько 100 тис. км. Вирішальною рисою ЕГП Канади є її сусідство із США — єдиною країною, з якою є сухопутний кордон.
Канада входить до Британської Співдружності Націй, і формальною главою держави є англійська королева, яка призначає генерал-губернатора. Але фактично ця залежність символічна. Канада — незалежна федеративна країна, обов'язки глави держави виконує прем'єр-міністр.
 Населення Канади складається, в основному, з англоканадців (понад 12 млн. осіб) і франко-канадців (понад 7 млн. осіб). Доволі багато вихідців з Німеччини, Італії та України. В останні роки сильно знизився природний приріст населення, тому і зараз країна продовжує приймати значну кількість іммігрантів.
Населення розміщене нерівномірно. Середня густота населення дуже низька (2,8 особи/км кв.). Уздовж кордону США проживає 90% жителів.
 У містах проживає 77% населення. Більше половини міського населення зосереджено в агломераціях Торонто і Монреаля.
У структурі зайнятості населення на галузі матеріального виробництва припадає 14% економічно активного населення. 75% зайнято у невиробничій сфері.
У Канаді дві державні мови — англійська та французька. Жителі франкомовної провінщї Квебек час від часу піднімають питання про надання їм незалежності. Причини цього не стільки етнічні, як економічні (темпи розвитку Квебеку дещо нижчі, ніж у англомовних провінціях).
 «Українська діаспора у Канаді»
 «Переселення українців до Канади розпочалося наприкінці ХІХ ст.. Основу еміграції, а це майже 150 тис. осіб, становили незаможні селяни Західної України, які прямували до степових провінцій. Багато з них одержували землі, працювали на лісозаготівлях, осушували болота, прокладали залізниці. Українці селилися компактними групами, що спряло збереженню рідної мови і культурної спадщини. Нині кількість українців у Канаді – 1 млн. осіб. Центром української  імміграції стало місто Вінніпег(Слайд 21), де встановлено пам’ятники Т. Шевченку та І. Франку. А українську мову на вулицях Торонто, одного з найкрупніших міст країни,можна почути набагато частіше, ніж у Києві. У Торонто також діє інститут Св. Володимира, Українська вільна академія наук, Наукове товариство ім.. Т.Г. Шевченка, Українсько – Канадський дослідницько – документальний центр, а у національному університеті є кафедра українознавства. Поблизу Едмонтона створена Вища школа мистецтв,село української культурної спадщини, парк української писанки, де регулярно проводяться етнічні фестивалі. Багато канадців українського походження займали високі державні посади. На українській мові видається багато газет, журналів,книг, ведуться теле- і радіопередачі.»
 Отже, сучасна Канада – розвинена країна. Яким чином країна переселенського капіталізму за короткий час створила ефективну ринкову економіку? Які ж чинники стрімкого зростання канадської економіки?
 «Становлення і розвиток економіки Канади залежить від впливу США. Понад 50% національної економіки контролюються іноземними компаніями, 80% з яких розташовані в США. Майже 90% усього населення Канади проживають у межах 160 км. від кордонів із США. Особливістю економіки є те, що 30% усіх капіталовкладень належать державному сектору.  Власністю держави є 90% земельних площ, 70% лісових масивів. Держава контролює 70% залізниць, понад 10% видобутку вугілля, 16% потужностей чорної металургії. Державні електростанції виробляють 70% всієї електроенергії. Створенню ефективної ринкової економіки за надзвичайно короткі строки сприяли такі чинники: багаті природні ресурси, невелика кількість населення, заохочувальна імміграційна політика, ефективне використання іноземних інвестицій, демократизація суспільства, підтримка державою малого і середнього бізнесу, НТР і розвиток сучасних виробництв. Галузі промисловості подано на слайдах.
    Первинна перевірка засвоєння та  закріплення знань.
Тестовий контроль (відповідь у вайбер)
1. Центр української імміграції у Канаді: а) Торонто; б) Вінніпег; в) Монреаль
2. За площею в світі Канада займає:  а) 1 місце;    б) 2 місце;     в) 3 місце;    г) 4 місце.
3. По суходолу Канада межує із: а) Росією;   б) Мексикою;   в) США;  г) Гренландією.
4. Які дві етнічні групи домінують в Канаді: а) україно-канадці; б) англо-канадці; в) франко-канадці; г) ескімоси.
5. На заході Канади тягнуться високі, сейсмічно активні гори - :а) Кордильєри;   б) Аппалачі;    в) Анди;   г) Скелясті.
6.Канада – це країна:  а) одно національна;  б) двонаціональна;   в) багатонаціональна;    г) не має корінного населення.
7.Найбільшу частку електроенергії становлять: а) АЕС;    б) ТЕС;    в) ГЕС;   г) ВЕС.
8.Основним торгівельним партнером країни є :а)  Росія;    б) Мексика;   в) Японія;    г) США.
9.До скількох океанів має вихід Канада: а) 1;   б)2;    в)3;    г)4.
10. Найбільшим універсальним морським портом Канади є:  а) Монреаль;    б) Квебек;  в) Ванкувер;   г) Торонто.

Підсумок
 Закінчіть  речення, використавши найхарактернішу, на ваш погляд, ознаку.
Для мене Канада – це…………
1. Велика країна,яка за площею посідає ІІ місце після Росії
2. Країна з дуже вигідним ЕГП, де сусідство із США прискорює її  розвиток з одного боку і ставить  в залежність від більш розвиненого сусіда – з іншого.
3. Країна зі значним природно – ресурсним потенціалом, що певним чином впливає на спеціалізацію господарства.
4. Багатонаціональна, але слабко заселена країна. Її населення формується за рахунок імміграції.
5. Високорозвинена країна, для котрої характерне значний рівень ВВП та високий рівень життя населення.
6.Країна особливістю експорту якої є висока частка сировини, напівфабрикатів та продовольства.
Учитель. Ви були справжніми дослідниками Канади. Сподіваюсь, що отримані знання стануть для вас завданням на майбутнє – поліпшення економічного та соціального рівня життя нашої країни!
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати §     .39
2. Доведіть у письмовій формі що Канада є розвинутою постіндустріальною країною














Немає коментарів:

Дописати коментар