СТАТЕВО-ВІКОВИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ СВІТУ Й УКРАЇНИ.
Порівняйте статево-віковий склад населення України та окремих країн
Тема: Механічний рух населення. Міграційна політика держав.
ТРИВАЛІСТЬ ЖИТТЯ НАСЕЛЕННЯ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 12 «АНАЛІЗ СТАТЕВО-ВІКОВИХ ПІРАМІД УКРАЇНИ ТА ОКРЕМИХ КРАЇН СВІТУ». (03.04)
Мета: формувати в учнів систему знань щодо статево-вікової структури населення
України та світу; з'ясувати вплив демографічних процесів на тривалість життя
населення; продовжувати формувати навички роботи зі статистичними показниками;
виховувати повагу і толерантне ставлення до представників іншої статі, літніх
людей.
Хід вивчення матеріалу
Методичний прийом «Час підручника»
За допомогою підручника (параграф 49)працюємо над визначеннями терміну «вікова
структура населення», особливості в різних типах країн.
- перегляньте відеоурок
Статевий склад населення світу й окремих країн (2015 р.)
Країна
|
Частка у загальній кількості населення. %
| |
чоловіків
|
жінок
| |
Світ загалом
|
50,4
|
49,6
|
Бразилія
|
49,2
|
50,8
|
Велика Британія
|
49,2
|
50,8
|
Єгипет_
|
_50,2_
|
49,8
|
Індія
|
51,6
|
48,4
|
Китай
|
51,9
|
48,1
|
Німеччина
|
49,0
|
51,0
|
Пакистан
|
50,8
|
49,2
|
Росія
|
46,3
|
_Ш_1
|
СІЛА
|
49,4
|
50,6
|
Україна
|
46,0
|
54,0
|
Японія
|
48,7
|
51,3
|
На тривалість життя впливають: здоров’я (фізичне, духовне, психічне) та спосіб життя (побут, трудова діяльність, відпочинок, освіта тощо) (мол. 160).
-Тренувальні тестові завдання до практичної роботи 11 «Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу»
Домашнє завдання
-Опрацюйте текст підручника, параграф 49
-перегляньте мал 114, 115
-підготуйте презентацію на тему: "Статево-віковий склад населення України"
Тема: Механічний рух населення. Міграційна політика держав.
Українська діаспора. (01.04.20)
Мета:
формувати в учнів систему знань про причини і види
міграцій; визначити основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні;
розкрити особливості розселення українців у світі; продовжувати формувати
навички роботи зі статистичними показниками; стимулювати активну пізнавальну
діяльність, інтерес до вивчення географії населення і демографії; виховувати повагу
та почуття духовної єдності з українцями діаспори, толерантне ставлення до
іммігрантів.
Хід вивченя теми
перегляньте відеопрезентацію
Складання
таблиці за текстом параграфа
Особливості
світових міграцій
№
|
Види міграцій
|
Напрямки міграційних потоків
|
|
1.
|
Економічні,
трудові
|
Латинська
Америка, Азія,
Північна Африка,
колишні країни СРСР
|
Країни Європи, Північної Америки, нафтодобувні країни Перської затоки
|
2.
|
Міграція висококваліфі-кованих фахівців
|
Латинська
Америка, Азія,
колишні країни
СРСР
|
Країни Європи, Північної Америки, нафтодобувні країни Перської затоки
, ПАР, Ізраїль
|
3.
|
Національні,
релігійні, воєнні
|
Палестина,Ірак,Сирія,
Афганістан,Грузія,
Азербайджан, Молдова, Україна,Північна Африка
|
Країни Європи,
|
4.
|
Екологічні
|
Радіаційне
забруднення
(Чорнобильська
АЕС,
«Фукусіма – 1»)
,висихання водойм
(басейн Аральського моря в Казахстані та Узбекистані),
урагани й повені (Новий Орлеан, США)
|
Внутрішні міграції
|
5
|
Нелегальні
міграції
|
Колишні країни СРСР, Азія
|
Країни Європи,
|
Хвилі формування Української діаспори
Дайте відповіді на питання, опрацювавши текст параграфа.
Хвиля міграції
|
Період
|
Причини
|
Країни, де сформувалася
українська діаспора
|
Перша
|
З другої половини XIX ст. до Першої світової війни
|
трудові
|
США, Канада, Аргентина, Бразилія, країни Західної та
Центральної Європи, Російська імперія (Поволжя, Сибір, Далекий схід)
|
Друга
|
Між двома
світовими війнами
|
Політичні,
трудові; депортація
|
Америка , європейські країни; регіони Росії
|
Третя
|
Перші роки після Другої світової війни
|
Політичні,
трудові; депортація
|
Австралія, США, Канада, Бразилія.
Аргентина, Казахстан, Росія
|
Четверта
|
Після розпаду
СРСР
|
Економічні
|
країни Європи, Північної Америки, Ізраїль,
арабські країни, Південна Африка
|
Розгляньте мал. 114 Головні міграційні потоки в сучасному світі ст. 207
Запишіть визначення в зошит
Зовнішня міграція....
Еміграція...
Іміграція....
Діаспора...
Маятникова міграція...
Сезонна міграція...
вимушена міграція...
трудова міграція...
міграційна політика
Вивчіть параграф підручника 49, ст.206-208
Виконайте завдання в зошиті (фото у вайбер)
ПРойдіть тестування на сайті
https://naurok.com.ua/test/start/68114
ПРойдіть тестування на сайті
https://naurok.com.ua/test/start/68114
2ауктикуму222222222
Тестовий контроль з теми: (18.03)
«Карпати, Кримські гори. Чорне та
Азовське море»
І варіант
І рівень (6 х 0,5 бала = 3 бала).
Виберіть тільки
одну правильну відповідь.
1.Найбільша
затока Чорного моря:
а) Джарилгацька; б) Каркінітська; в) Феодосійська;
г) Одеська.
2. Головною частиною Кримських гір є:
а) Головне пасмо; б) Внутрішнє пасмо; в) Зовнішнє пасмо.
3. Найбільша затока Азовського
моря є:
а) Темрюцька; б) Арабатська; в) Бердянська;
а) Темрюцька; б) Арабатська; в) Бердянська;
г) Сиваш.
4. В якому напрямку простягаються Карпатські гори;
4. В якому напрямку простягаються Карпатські гори;
а) з заходу на
схід; в) з
північного-заходу на південний-схід;
б) з півночі на південь; г)
з північного-сходу на південний-захід.
5.Для яких гірських масивів України характерні бризові вітри:
а) Криму; б) Українських Карпат.
6.В
якому напрямку ідуть течії Чорного та Азовського
морів:
а) за годинниковою стрілкою; б) проти годинникової стрілки.
II рівень(3 х 1 бал = 3 бала).
1.Закінчіть речення:
Українські Карпати
і
Кримські гори виникли
в ...
2.Які твердження правильні:
а) найвищою частиною Кримських гір є Головне пасмо;
б) найвищою частиною Українських Карпат є
Вулканічна Карпатська обл.;
в) найвищою частиною Українських Карпат є Полонинсько-Чорногірська обл.
3.
Виберіть правильні відповіді:
а) для Чорного
моря середня солоність
17-18%о ;
б) Азовське море глибше за
Чорне море;
в) Чорне та Азовське море утворилися із Сарматського моря.
III рівень (2 х 1,5
бала = 3 бала).
1. Встановіть відповідність:
1) Чорне
море
А) Феодосійська затока
Б)
острів Зміїний
2) Азовське море В) Джарилгацька затока
Г) протока Босфор
Д) Арабатська Стрілка.
2.Встановить співвідношення між колонками:
1) куеста А) вершини гірських хребтів
2.Встановить співвідношення між колонками:
1) куеста А) вершини гірських хребтів
2) кари Б) куполовидні підняття
3) полонини В) Мужієвське родовище
4) лаколіти Г) асиметричні гори
5) золото і уран Д) льодовикові поглиблення.
IV рівень (1 х 3 бала = 3 бала).
1 .Проаналізуйте причини
і наслідки негативних фізико-географічних процесів і явищ в Українських Карпатах. Запропонуйте власні шляхи і
напрямки щодо їх
запобігання.
Тема. Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. (20.03)
Мета. Поглибити знання про кількість населення у світі і Україні, найбільші країни за кількістю населення; Сформувати знання про причини зміни кількості населення; поняття «природний та механічний рух», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика». Ознайомити з дослідженнями П. Чубинського. Пояснити демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України.
Хід роботи
Прийом «Дивуй» Скористайтесь сайтом «Население Земли – счетчик населения мира» – https://countrymeters.info/ru/World і дізнатись про сьогоднішню чисельність населення планети.
Так, сьогодні на планеті проживає майже 7.7 млрд осіб. Числа швидко змінюються. Сайт в режимі онлайн дає розгорнуту характеристику населенню світу і кожної країни окремо. Можна проводити аналогію і порівнювати показники і країни.
Прийом «Дослідницька лабораторія»
Задайте на сайті у пошуку країни Китай і Індію та визначте їхні чисельності. Порівняйте із даними, що надаються у підручнику. Отже, за чотири роки Китай «зріс» майже на 31 млн осіб, а Індія – більше ніж 60 млн осіб. Ви легко скажете, що темпи росту населення в Індії вдвічі вищі, ніж у Китаї. І якщо різниця у чисельності цих двох країн у 2015 році складала 58 млн осіб, то сьогодні вона зменшилась до 28 млн осіб. Порівняйте, якою була чисельність на планеті у різні історичні часи (підручник, табл. «Зміна кількості населення Землі»). Чому відбуваються постійні зміни у характеристиках населення, до чого вони призводять, для чого вони потрібні і яка наука займається їх вивченням?
Вивчення нового матеріалу
Нині в цивілізованих країнах переконані, що найбільша цінність – людина. Країна може бути багатою і розвиненою коли вона має інтелектуально розвинених і творчих людей, які є головний ресурсом країни. Знання про кількість населення, його склад, закономірності його розміщення необхідні будь-якій державі. І відомості розповідають про процеси, що відбуваються в країні, дозволяють прогнозувати кількість трудових ресурсів і аналізувати зміни в структурі населення, а також використовуються під час розміщення різних виробництв. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про кількість населення в світі та Україні, чинники, що впливають на неї: природний рух, міграції. На наступних уроках ми вивчимо статеву і вікову структури, розселення, етнічний і релігійний склад, а також зайнятість населення.
Нині в цивілізованих країнах переконані, що найбільша цінність – людина. Країна може бути багатою і розвиненою коли вона має інтелектуально розвинених і творчих людей, які є головний ресурсом країни. Знання про кількість населення, його склад, закономірності його розміщення необхідні будь-якій державі. І відомості розповідають про процеси, що відбуваються в країні, дозволяють прогнозувати кількість трудових ресурсів і аналізувати зміни в структурі населення, а також використовуються під час розміщення різних виробництв. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про кількість населення в світі та Україні, чинники, що впливають на неї: природний рух, міграції. На наступних уроках ми вивчимо статеву і вікову структури, розселення, етнічний і релігійний склад, а також зайнятість населення.
Прийом «Подорож у слово»
Демографія (з грецьк. народоопис) – наука про склад і рух населення та закономірності його розвитку.
Населення – сукупність людей, які постійно проживають на певній території.
Проблемне запитання уроку
До чого призводить невпинне збільшення населення у світі і стрімке зменшення населення в Україні?
Прийом «Дослідницька лабораторія»
Прошу повернутися до сайту «Население Земли – счетчик населения мира», вибрати нашу країну і дізнатися про її чисельність.
Населення – сукупність людей, які постійно проживають на певній території.
Проблемне запитання уроку
До чого призводить невпинне збільшення населення у світі і стрімке зменшення населення в Україні?
Прийом «Дослідницька лабораторія»
Прошу повернутися до сайту «Население Земли – счетчик населения мира», вибрати нашу країну і дізнатися про її чисельність.
Порівняйте останні дані сайту і інформацію підручника (Мал. 190. Зміна кількості населення України у ХХ-ХХІ ст.). Яка спостерігається картина? З 1897 р. до 1993 р. від 28.8 млн осіб до 52.2 млн осіб. А вже від 1993 р. до 2014 р. чисельність населення зменшилась майже на 7 млн осіб.
Які ж чинники впливають на кількість населення?
Прийом «Подорож у слово» (запишіть в зошит терміни)
Природній рух населення – зміна кількості населення внаслідок процесів народжуваності та смертності.
Природний приріст – різниця між показниками народжуваності і смертності.
Відтворення населення – безперервний, постійно повторюваний процес зміни поколінь через народження і смерть.
Механічний рух – переселення населення між територіями.
Демографічний вибух – різке збільшення кількості населення внаслідок стрибкоподібного зростання його природного приросту.
Старіння населення – зростання частки людей похилого віку у віковій структурі населення.
Депопуляція – зменшення кількості населення внаслідок від’ємного природного приросту.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати §48, вміти читати діаграми, схеми, таблиці, прочитати додаткові рубрики «Україна дивовижна», «Рекорди України»
2. Вивчити всі нові поняття.
- Скласти три різнорівневі цифрові тести за новим матеріалом.
Немає коментарів:
Дописати коментар