Тема. Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем
розвитку мережі залізниць й автомобільних шляхів. Найбільші морські порти,
їхній вплив на розміщення промисловості. Найбільші судноплавні річки світу.
Найбільші аеропорти світу. Міжнародні
транспортні коридори (06.04)
Мета: охарактеризувати основні
тенденції розвитку транспорту світу; сформувати уявлення учнів про країни світу, що вирізняються
високим ступенем розвитку мережі залізниць і автомобільних шляхів.
Систематизувати знання учнів про найбільші морські та річкові порти, найбільші
аеропорти та міжнародні транспортні коридори світу; розвивати вміння працювати
з картами атласу, таблицями, діаграмами; виховувати просторове та економічне
мислення, цікавість до теми.
Хід вивчення теми
Доповніть речення
Географічний
диктант:
- Транспорт це…
- Назвіть чотири основні види транспорту…
- На які види поділяють водний транспорт? …
- На які види поділяють сухопутний транспорт?...
- Які види транспорту відносяться до пасажирського міського?...
- Транспортна магістраль – це …
- Транспортний вузол – це…
- Транзит – це …
- Каботаж – це…
- Вантажообіг – це …
- Пасажирообіг - ...
Всі шляхи
сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності
утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято
понад 100 млн людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без
морських та авіатрас) складає 36 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться
понад 100 млрд т вантажів і понад 1 трлн пасажирів.
Основними
техніко-економічними показниками роботи транспорту є обсяг перевезень,
вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість
перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність. Різні види транспорту мають свої переваги та недоліки, тому
їх використовують залежно від конкретних умов.
Розрізняють транспортні системи
економічно розвинених країн та країн, що розвиваються.
Поряд з розподілом світової
транспортної системи на два типи за рівнем розвитку, існують підрозділи
регіональних транспортних систем:
•
європейського типу (Західна і Центральна Європа, Японія);
•
північноамериканського типу (США, Канада, Австралія);
•
латиноамериканського типу;
•
азіатського типу;
• система
країн СНД;
•
африканського типу.
Перегляньте відепрезентацію
Виконай те завдання за допомогою тексту підручника (виберіть один видів транспорту і зробіть характеристику за планом)
Відповідь у вигляді презентації
Завдання.
Опрацюйте матеріал параграфа 35 ст 194 пункт «Залізничний транспорт». Дайте
відповіді на запитання:
1.
Коротка історія розвитку залізниць
світу.
2.
В яких країнах відсутні залізниці?
3.
Загальна довжина залізниць у світі.
4.
Розбіжності у розвитку залізниць у
різних країнах за економічним розвитком.
5.
Країни-лідери за довжиною залізниць.
6.
Вплив НТР на розвиток залізничного
транспорту світу.
7.
Де поширені швидкісні магістралі?
Завдання.
Опрацюйте матеріал параграфа 35 ст 195 пункт «Автомобільний транспорт». Дайте відповіді на запитання:
1.
Довжина автодоріг світу та тенденції у
їх розвитку.
2.
Країни, які мають найбільшу довжину
автодоріг.
3.
Регіони світу з густою автомагістраллю.
4.
Назвіть і покажіть на карті найвідоміші
транспортні коридори світу.
5.
Вплив НТР на розвиток автомобільного
транспорту світу.
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 35 ст 196 пункт «Морський транспорт». Дайте
відповіді на запитання:
1. Який відсоток вантажообігу світу припадає на морський
транспорт?
2. Коротка історія розвитку морського транспорту світу.
3. Країни з найбільшим флотом.
4. Навести приклади країн, які «продають свій прапор».
5. Які вантажі перевозять морським транспортом.
6. Назвіть і покажіть найбільші морські порти та транспортні
коридори світу.
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 35 ст 197 пункт «Внутрішній водний транспорт».
Дайте відповіді на запитання:
1.
Який транспорт відноситься до
внутрішнього водного?
2.
Країни, які мають найбільший річковий і
озерний флот.
3.
Головні райони внутрішнього
судноплавства.
4.
Вплив НТР на розвиток внутрішнього
водного транспорту.
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 35 ст 196 пункт «Трубопровідний транспорт». Дайте
відповіді на запитання:
1.
Коротка історія
розвитку трубопровідного транспорту світу.
2.
Загальна довжина
трубопроводів світу.
3.
Продукти, які
транспортують трубопроводами.
4.
Проаналізуйте
мал..173 ст 243.
5.
Охарактеризуйте
підводні трубопроводи світу.
Завдання. Опрацюйте матеріал параграфа 35 ст 198 пункт «Повітряний транспорт». Дайте
відповіді на запитання:
1.
Застосування авіаційного траспорту.
2.
Країни- лідери за авіоперевезеннями.
3.
Найбільші аеропорти світу.
Домашнє завдання
1. Параграф 35 (опрацювати)
2. Зясуйте, які види транспорту розвинені в вашому обласному центрі
3. Вионайте тести на сайті
Мета: сформувати поняття про світовий ринок товарі та послуг,
Світову організацію торгівлі; визначити основні напрями зовнішньо-торгівельних
зав’язків різних регіонів світу; на прикладі регіональних інтеграційних
об’єднань показати значення торгівлі в процесі інтернаціоналізації та
інтеграції національних економік світу;
·
розвивати аналітичне та систематичне мислення,
робити власні судження;
·
виховувати
відповідальність за подальший розвиток своєї країни.
Хід вивчення теми
Перегляньте відепрезентацію
Торгівля виникла в
сиву давнину, коли в окремих виробників з’явилося більше продукції, ніж
необхідно для власних потреб. Надлишки продукції ставали товаром, тобто річчю,
яка отримала вартість: споживчу (завдяки своїм властивостям задовольняла певні
потреби споживачів) і мінову (здатність обміну на інші речі-товари). Спочатку
це був натуральний. Згодом обмін набув товарно-грошової форми: виник процес
купівлі-продажу товару, виражений у грошовому еквіваленті: товар — гроші —
товар. Власне, з цього моменту започатковується
торгівля і
формується ринок, де внаслідок взаємодії продавців та покупців встановлюється
ціна на товар і відбувається купівля-продаж товарів у грошовій
формі. Продавцем
продукції міг бути як її виробник, так і посередник між виробником і споживачем
— купець, що займався торговельною діяльністю.
У ринковій
економіці торгівля є однією з найбільш розповсюджених сфер підприємницької
діяльності і застосування праці. Вона виконує низку важливих функцій:
1) доставляє товари
до споживачів;
2) продовжує процес
виробництва у сфері товарного обігу (сортування, комплектування, пакування товарів);
3) змінює форму
вартості з товарної на грошову і навпаки;
4) надає торгові
послуги населенню в процесі реалізації товарів.
Сучасна торгівля
має розгорнуту мережу підприємств із зберігання, транспортування і реалізації
товарної продукції. Рівень розвитку торгівлі характеризує обсяг і структуру
споживання в країні.
Залежно від того,
що реалізовує торговельна діяльність — матеріальні речі чи послуги, її
поділяють на торгівлю товарами і послугами. Для конкретної країни торгівля може
бути внутрішньою і зовнішньою. За стадіями товарообігу внутрішню торгівлю поділяють на гуртову і роздрібну.
Гуртова торгівля охоплює продаж товарів партіями для виробничого споживання
(підприємствам) або для їхнього перепродажу (торговим закладам). Її здійснюють
великі торговельні компанії, торгові доми, дистриб’юторські фірми тощо.
Роздрібна торгівля займається продажом товарів безпосередньо громадянам —
кінцевим споживачам. Основну частину роздрібної торгівлі здійснюють у магазинах.
Водночас поширені інші її форми: на ярмарках і базарах, у дрібних стаціонарних
та пересувних торгових точках, через торгові автомати, посилкова (поштова) й
електронна торгівля (через інтернет-магазини), мережевий маркетинг (просування
товарів і послуг від виробника до споживача шляхом прямого контакту людей).
Запишіть в зошит основні терміни та поняття
Товарна структура міжнародної торгівлі, %
Продукція
|
1960 р.
|
2014 р.
|
Сировинні
товари і напівфабрикати
|
55
|
22
|
У тому числі:
· Продовольство і сільськогосподарська сировина;
·
паливо
|
10
30
|
10
9
|
Готові вироби
|
45
|
78
|
У тому числі
машин і обладнання
|
22
|
40
|
Світова організація
торгівлі (СОТ). Вам вже відомо, що провідною у сфері зовнішніх економічних
зв’язків є Світова організація торгівлі (СОТ), членами якої є 164 учасники (у
тому числі й Україна), частка яких становить понад 96 % обсягів світової
торгівлі. Головна функція СОТ - це встановлення правил міжнародної системи
торгівлі. За останні роки значно розширилася сфера діяльності СОТ, яка на
сьогодні виходить за рамки
торговельних
стосунків. Членство в СОТ стало обов’язковою умовою для будь-якої країни, що
прагне інтегруватися у світове господарство. Штаб-квартира СОТ розміщується у
Женеві (Швейцарія). Цілі організації визначено в преамбулі Марракеської угоди
про її утворення.
Дайте відповіді на зарпитання
1. Що є показником зовнішньої торгівлі?
2. Чим експорт відрізняється від імпрту?
Домашнє завдання
1.Проаналізуйте діаграми на мал. 172, 173.174.
Назвіть:
-Товари, що становлять найбільшу частку в експорті України; першу трійку країн, які є найбільшими імпортерами товарів з України
- Товари, що становлять найбільшу частку в імпорті України; першу трійку країн, які є найбільшими експортерами товарів в Україні.
2. Опрацюйте текст підручника, параграф 37,38
3.Виконайте тести на сайті
https://naurok.com.ua/test/start/5888
Тема:
Туризм та його види. Чинники розвитку
туризму. Міжнародний туризм (13.04)
Мета: Ознайомити учнів з поняттям «туризм», «рекреаційні ресурси»,
«інфраструктура туризму». З’ясувати
особливості впливу природних і суспільних чинників на розвиток туризму. Навчати
розрізняти види туризму за різними критеріями.
Визначити особливості туристичних регіонів світу. Дати уявлення про
визначні об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО у різних
країнах світу.
Хід вивчення теми
Подорожі
– це неймовірні емоції, це те, що надихає і робить наше життя яскравим і
створює незабутні його моменти. Мандруючи світом ми збагачуємося культурно,
пізнаємо історію і традиції інших народів, насолоджуємося чудовими краєвидами
природи та плескітом теплого моря і сонця. Подорожі наповнюють нас енергією,
лікують хвороби, надають нам можливість дістатися вершин.
Сьогодні
ми познайомимося з різними видами туризму. Дізнаємося про географію туристичних
регіонів світу. Визначимо чинники, що вливають на розвиток туризму. Помандруємо
сімома чудесами світу та об’єктами Світової спадщини ЮНЕСКО.
-Користуючись підручником чи матеріалами
мережі Інтернет виконайте завдання:
Виконайте вправи
1.
Види туризму залежно від мети
2.
Рекреаційні ресурси
3.
Проаналізуйте мал.
176 на ст.219. Визначте, до якого туристичного регіону світу прибуває найбільша
кількість туристів та який туристичний регіон має найбільший обсяг грошових
надходжень від туризму.
4.
Об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО, 7 чудес світу
Домашнє
завдання
1.
Прочитати ст. 61-62 та параграф 39 ст. 216-221
3. Підготуйте презентацію по Обєкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Україні.
Тема. Міжнародний туризм. Основні
туристичні регіони світу. Країни світу з найбільшою кількістю об’єктів Світової
спадщини ЮНЕСКО (22.04)
Мета: охарактеризувати основні види міжнародного туризму,
показати його роль в розвитку міжнародних відносин та у пізнанні світу,
значення в господарському комплексі; вчити учнів узагальнювати і самостійно
опрацьовувати матеріал; розвивати в учнів уявлення учнів про Світову спадщину
ЮНЕСКО, розвивати вміння працювати з додатковою літературою і картою, з інтернет-ресурсами,
пізнавальний інтерес до туристичного майбутнього України і світу;виховувати
інтерес та повагу до здобутків культури та мистецтва світу здійснювати
естетичне виховання шляхом сприймання прекрасного довкілля.
Хід вивчення теми
Дайте відповіді на запитання
1. Який вид послуг називається туризмом? Хто вважається
туристом?
2. Охарактеризуйте чинники розвитку туризму в регіоні,
країні.
3. Які ресурси називають рекреаційними?
Назвіть найвідоміші в світі та Україні місця пляжного, зимового, екологічного
та пізнавального туризму.
4. Які причини зростання туристичної сфери в наш час?
5. Які види діяльності включає індустрія туризму?
6. Назвіть основні види туризму за метою поїздки.
Туризм втім, як і багато інших галузей сучасного
життя має в своїй історії масу вельми пізнавальних і цікавих фактів.
1. Найдорожчий тур за всю історію
туризму коштував рівно двадцять мільйонів доларів. Саме цю суму довелося
заплатити Тіто Деннісу, для того щоб стати першим космічним туристом.
2. Як відомо буквально сто років тому відправитися в подорож
могли тільки найбагатші люди, а ось перший тур для не дуже заможних громадян
було організовано на початку 1840 року, це дало початок розвитку масового
туризму в світі і поштовх для розвитку нового бізнесу - туроператор.
3. Сьогодні йде активне створення максимально комфортного
туризму, але ось той факт, що саме Адольф Гітлер є ініціалізатор даної ідеї, не
знає практично ніхто. Однак великий фюрер завжди твердив про те, що люди, які
максимально комфортно провели свою відпустку, в подальшому мають більшу
працездатністю і стресостійкість.
Безумовно, це далеко не повний перелік найцікавіших і
пізнавальних фактів про туризм, однак саме ці факти виділяють в якості
найцікавіших і пізнавальних.
На минулому уроці ми вивчили особливості туризму в Україні,
сьогодні я запрошую вас в подорож просторами світу під час вивчення теми «Міжнародний туризм. Основні туристичні регіони світу. Країни
світу з найбільшою кількістю об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО»
Міжнародний туризм —
це подорож особи за межі постійного місця проживання, що включає перетин
кордону та здійснюється на термін від однієї доби до року з пізнавальною,
відпочинковою, оздоровчою чи іншою метою, без здійснення оплачуваної діяльності
в місці тимчасового перебування.
Пригадайте:
• які чинники впливають на розвиток туризму
• показники, що характеризують розвиток туризму
Туризм на початку XXI ст. став однією з найголовніших та найдинамічніших
складових світового господарства. Сьогодні туристична сфера відіграє важливу
роль у соціально-економічному та культурно-побутовому житті багатьох держав та
регіонів світу.
Міжнародний туризм як важлива
ланка світової економіки
Про важливу роль туризму у світовій економіці свідчить його висока
частка у світовому ВВП та експорті
За прибутками (понад 1 трлн
дол.) туризм випередив такі провідні складові світового господарства, як автомобілебудування
та хімічна промисловість.
Кількість туристів, що здійснюють подорожі до інших країн, у 2016 р.
перевищила 1,2 млрд осіб і продовжує зростати на 4—5 % щороку. Це впливає на
збільшення зайнятості: у світі кожна 11-та особа, що належить до трудових
ресурсів, працює в туризмі.
Основними чинниками, що зумовили швидке зростання туристичного руху та
його все більший вплив на різні сфери життя сучасного суспільства, є міжнародна
інтеграція та поглиблення міжнародного поділу праці, відкриття кордонів, що
забезпечило більш легкий доступ до інших країн, розвиток транспорту та
зв’язку, підвищення рівня життя населення.
Головним регулятором туристичної діяльності на міжнародному рівні
виступає Всесвітня туристична організація (ВТО).
Основні
туристичні регіони світу
Робота з
контурними картами (виконайте два завдання на вибір)
Завдання. За допомогою
підручника та карт атласу нанесіть основні рекреаційно-туристичні регіони
світу.
Завдання. На основі
тексту підручника ст 219 дайте характеристику Європейського і
Північноамериканського рекреаційно-туристичного регіону світу.
Завдання. На основі
тексту підручника ст 219-220 дайте характеристику Азійського та Тихоокеанського рекреаційно-туристичного
регіону світу.
Завдання. На основі
тексту підручника ст 221 дайте характеристику Арабського світу як туристичного
регіону.
Завдання. На основі
тексту підручника ст 221 дайте характеристику Латинської Америки і Карибів як рекреаційно-туристичного регіону світу.
Завдання. На основі
тексту підручника ст 221 дайте характеристику Африці як
рекреаційно-туристичного регіону світу.
Обєкти Світової спадщини ЮНЕСКО
Станом на 2016 р. список ЮНЕСКО містив понад 1000
об’єктів із 163 країн, що підписали Конвенцію про охорону світової культурної і
природної спадщини 1972 р.
ЮНЕСКО визначила п’ять регіонів, за якими
розподілено статистичні дані та іншу інформацію щодо об’єктів Світової
спадщини: Європа і Північна Америка, Азія і Океанія, Арабські країни, Латинська
Америка і Карибський басейн, Африка (мал. 5). Об’єкти спадщини ЮНЕСКО розміщені у
світі дуже нерівномірно. Найбільша кількість пам’яток припадає на Європу та Північну Америку .
Виконайте тестування на сайті
1. Накресліть у зошитах діаграму, що відображає
частку об'єктів Світової спадщини ЮНЕСКО в кожному з регіонів.
На хвилях інтернет-ресурсів
1. Використовуючи
інтернет-ресурси, нанесіть на контурну карту країни-лідери за кількістю
об'єктів Світової спадщини ЮНЕСКО в кожному регіоні.
Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф 39.
2.Індивідуальне завдання. Підготувати
цікавий матеріал про Окссфорд, Кембридж, Національний університет ім. Т.Г.
Шевченка, Силіконову долину.
Немає коментарів:
Дописати коментар