неділя, 29 березня 2020 р.

Навчання під час карантину 8 клас


    Тема: Густота населення в Україні та світі. Територіальні відмінності густоти населення. (08.04)
    Мета: сформувати в учнів систему знань про територіальні відмінності показника густоти населення у світі й Україні; з'ясувати вплив природних та демографічних чинників на цей показник; продовжувати формувати навички роботи зі статистичним та картографічним  матеріалом; сприяти  пізнавальній діяльності учнів.
 Хід вивчення теми
Географічний диктант (доповніть речення)
·        До західної діаспори належать країни …
·        Виїзд громадян  за межі країни свого проживання …
·        Повернення громадян до країни попереднього проживання …
·        Різниця між кількістю тих, хто прибув на певну територію за певний проміжок  часу і кількістю тих, хто вибув з неї …
·        Причини хвилі  міграції в Україні  між двома світовими війнами …
·        Заходи по регулюванню і контролю міграційних процесів …
 Географічний практикум
Визначити густоту населення світу.
Г=Н÷S=7700000000осіб÷149000000км²=51.7осіб/км²≈52осіб/км²
Як показники густоти населення світу за 2016 рік(50 осіб/км²) відрізняється від показника  за 2019 рік. Про що це свідчить?
Географічний практикум
Визначити густоту населення України.
Г=Н÷S=42452000осіб÷603600км²=70 осіб/км²
Як показники густоти населення України за 2016 рік (75 осіб/км²)
 відрізняється від показника  за 2019 рік. Про що це свідчить?
Географічний практикум
Виписати області з найбільшою густою населення (понад 100 осіб/км²)


Виписати області з найменшою густотою населення (менше 50 осіб/км²)

Закріплення вивченого матеріалу
Географічний практикум
Знайдіть країни: Ісландію, Австралію, Монголію, Канаду. Яка в них буде густота населення? Чому?
Географічний практикум
Визначити густоту населення Закарпаття ( 1259000 осіб) й порівняти з показником 2016 року (99 осіб/км²)
Домашнє завдання
1.Опрацювати §51 в підручнику.
2. Визначте найбульш густозаселені регіони України та світу.



Тема: Міські і сільські населені пункти України.(10.04)
Мета: ввести поняття: міське і сільське населення, урбанізація, визначити типи населених пунктів. охарактеризувати територіальні відмінності в рівнях урбанізації різних регіонів України, назвати соціальні проблеми сільського населення, шляхи їх розв’язання;

Хід вичення теми


Географічний диктант
1)Найбільша за кількістю населення країна світу(.......)
2) різниця між кількістю людей, які народилися  і тими, що померли (..........)
3) Переміщення населення через адміністративні чи державні кордони, пов’язані зі зміною місця проживання, назавжди чи на певний період (..........)
4) Частина народу, що перебуває за межами країни свого походження.(.........)
5)Висока густота населення України (...................)
6) Що є характерим для України: демографічний вибух чи «.................»
7) Назвіть область України де додатній приріст Населення (................)
8)Як розраховується  густота населення(. ...................)
9) Найбільш густозаселеною країною Європи (.................)
10) Відносно компактна територія,на якій розташовані житлові будівлі з обслуговуючими їх мережами для забезпечення постійної життєдіяльності людей(...............)
Картографічний практикум
Показати на карті: 1. Найбільші за кількістю населення країни світу (Китай (1,375 млрд жителів), 2 Індія (1,284 млрд,), 3) Сполучені Штати Америки (понад 321 млн),
2. Найбільші за площею території країни світу (Росія ількість населення 146,5 млн), Україна Україна в цьому списку посідає 32-ге місце із кількістю населення становила 45,4 млн
 перегляньте відео


Отже, Місто — населений пункт, кількість населення якого складає не менш 10 тис. осіб і більша частина (не менш 80%) зайнята не в сільському господарстві.
П’ять міст на заході України набули цей статус історично й зберігають його, незважаючи на те що кількість їх населення менше
2,5 тис. жителів. Найменшими містами України є Угнів Львівської області (налічує менше 1 тис. жителів), Берестечко Волинської області (1,7 тис. жителів), Герца Чернівецької області (2,1 тис. жителів). Узагалі в Україні на 2015 р. налічується 102 міста, які мають населення менше 10 тис. жителів. У більшості з них у радянські часи населення досягло 10 тис. жителів (і вони отримали статус міста)   
-         В Україні є Міста мільйонери за статистичними даними їх три (учні зачитують, показ на дошці і демонстрація фото міст-мільйонерів Київ (2,9 млн), Харків (1,45 млн), Одеса (1,02 млн)
-         Дуже великі міста (500 тис. — 1 млн жителів) Дніпро (993 тис.), Донецьк (950 тис.), Запоріжжя (766 тис.), Львів (729 тис.), Кривий Ріг (646 тис.)
     -      Середні міста (50—100 тис. жителів)  Бровари (99 тис.),
                Умань (87тис.), Мукачеве (85 тис.)
Малі міста, у тому числі: Міста з населенням 20—50 тис. жителів
Охтирка (49 тис.), Марганець (48 тис.), Трускавець (29 тис.)
                                         Міста з населенням 10—20 тис. жителів
Скадовськ (19 тис.), Старобільськ (18 тис.), Гребінка (11 тис.)
                                  Міста з населенням менше 10 тис. жителів Зіньків (9,9 тис.), Хотин (9,6 тис.), Моршин (6 тис.)
-         До групи яких міст за кількістю населення відноситься?
Кропивницький 229 тис. чол., Олександрія – 81тис. чол., Знам'янка -23тис
Жителі міст Прип’ять і Чорнобиль були евакуйовані внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 р. Тому офіційно ці міста вважаються безлюдними (хоча щодо Чорнобиля це не зовсім так).
В Україні у 2015 р. налічувалося 1345 міських поселень, із них 460 міст  та 885 селищ міського типу.
Міста класифікують також за переважаючими суспільними функціями:
- Які можуть бути міста, які функцію виконувати?
1) головний адміністративно-політичний, промисловий, науковий,
культурний центр, столиця держави — місто Київ;
2) багатофункціональні (центри областей);
3) промислові центри (Кривий Ріг, Маріуполь, Кременчук);
4) переважно одногалузеві промислові центри (Комсомольськ);
5) транспортні центри (Гребінка, Конотоп, Жмеринка, Козятин);
6) місцеві господарсько-організаційні центри (переважно райцентри, малі міста);
7) міста-курорти (Трускавець, Моршин, Миргород);
8) міста — туристичні центри, центри паломництва (Хотин, Новгород-Сіверський, Вилкове, Почаїв).
 До селищ міського типу можуть бути віднесені населені пункти, розташовані при промислових підприємствах, залізничних вузлах, гідротехнічних спорудах, підприємствах із виробництва та переробки сільськогосподарської продукції, а також населені пункти, на території яких розташовані вищі та
середні спеціальні навчальні заклади, науково-дослідні установи, санаторії та інші стаціонарні лікувальні й оздоровчі заклади, із кількістю населення понад 2 тис. жителів.
Отже, Селище міського типу — перехідна форма населеного пункту, кількість жителів якого становить не менше 3 тис. чоловік, за умови, що більшість населення (80 %) не займається сільським господарством.
Сільські поселення в Україні
 Села людністю 500—1000 і більше жителів переважають у лісостеповій і на півночі степової зони. Тут характерний долинно-яружний тип розселення. У долинах більш вологий мікроклімат, ближче до поверхні залягають ґрунтові води, що давало можливість копати криниці й створювати ставки.
Великі села на півдні України, у степовій зоні, на декілька кілометрів простягаються уздовж долин річок або балок. Південні села мають великі розміри та велику кількість жителів. Найбільше село України — Костянтинівка Запорізької області — налічує понад 12 тис. жителів.
  У гірських районах поширений гірсько-долинний тип розселення. Переважають села середніх розмірів. Села дуже витягнуті вздовж річок і струмків. Найдовше село в Україні — Микуличин у долині річки Прут (Івано-Франківська область) — має загальну протяжність 44 км.
За характером розселення сільські поселення поділяються:
 долинно-яружний тип розселення і гірсько-долинний тип розселення.

Домашнє завдання
  • Опрацюйте текст підручника 52
  • За додатковими джерелами інформації наведіть приклади міст у вашій області, що виконують різні функції.
  • виконайте тестування
  • https://naurok.com.ua/test/start/78377


Тема: міське і сільське населення. Урбанізація, причини що їх обумовлюють.(15.04)
Мета: ввести поняття: міське і сільське населення, урбанізація, визначити типи населених пунктів. охарактеризувати міські агломерації, субурбанізація, хибна урбанізація.
Хід вивчення теми

Урбанізація
Станом на 01.01.2015 р. міське населення України становило 69,1 % від загальної кількості населення.
Протягом багатьох років в Україні відбувається ріст міст і міського населення. Цей процес називається урбанізацією.
Урбанізаціяісторичний  процес зростання міського населення, швидкий ріст міст, зростання ролі міст у розвитку суспільства.
  Рівень урбанізації – це частка городян у загальній кількості населення країни. Даний показник виражається у відсотках.
перегляньте відео

Субурбанізація є подальшим етапом урбанізації. Характеризується вищими темпами збільшення кількості жителів приміських поселень і міст-супутників порівняно з містами — центрами агломерацій.
Рурбанізація поширення міського способу життя, пов’язаного зі зручностями проживання в міській будівлі, на сільську місцевість, тобто сприятливі умови проживання в міських поселеннях порівняно з сільськими. Рурбанізація (від англ. rural — сільський та урбанізація) — процес поширення міських форм і умов життя на сільську місцевість.

Проблеми урбанізації.
Урбанізація неоднозначно діє на людське суспільство: з одного боку, місто надає людині ряд суспільно-економічних, соціально-побутових і культурних переваг, що позитивно позначається на його інтелектуальному розвитку, дає можливість для кращої реалізації професійних і творчих здібностей, з іншого
-         людина віддаляється від природи і попадає в середовище зі шкідливими впливами – забрудненим повітрям, шумом і вібрацією, обмеженою житлоплощею, ускладненою системою постачання, залежністю від транспорту, постійним змушеним спілкуванням з безліччю незнайомих людей – усе це несприятливо позначається на його фізичному і психічному здоров’ї.

За урбанізацію
Проти урбанізації
·       У місті простіше знайти роботу, навчання, більше можливостей для спілкування та проведення дозвілля (театри, кінозали, музеї, клуби);
·       Краща якість медичного обслуговування;
·       Кращі побутові умови, комунікації
·       Екологічні проблеми в місті значно гірші, ніж у селі;
·       Міська метушня і надлишок спілкування впливають на психіку людей,
·       Природа заспокоює;
·       Міста є осередком злочинності;
·       Безробіття, жебрацтво

Домашнє завдання

  • Опрацюйте текст підручника, параграф 53,54
  • Визначте природні і соціальні чинники, які сприяють(або перещкоджають)формуванню у вашій мсцевості значних сільських поселень.
  • Виконайте тести
  • https://naurok.com.ua/test/start/5374

Тема.  Національний  та етнічний склад  населення.Етноси. (17.04)
Мета: Сформувати  знання про  особливості  національного складу населення України; вміння  називати етнографічні групи українців та національні меншини; пояснювати причини строкатого національного складу населення України; показувати країни з найбільшими за чисельністю українськими діаспорами.
                            Хід вивчення теми
Поняття про етнос. Нація як вища форма етносу.


Етнос — це група людей, яка історично склалася на певній території і характеризується спільністю мови, культури, побуту, звичаїв, традицій, способу життя та самосвідомістю (тобто осо­бистим відчуттям «національної ідентичності», колективним усвідомленням своєї єдності та відмінності від інших).
Нація — це вища форма етносу. Приналежність людей до певної нації або народності отримала назву «національ­ність».
 Формування національного складу населення України

У багатонаціональних державах (до яких, безсумнівно, на­лежить і Україна) завжди в національному питанні присутні різновекторні процеси: з одного боку, злиття, певна асиміляція (приміром, за рахунок змішаних шлюбів, однакової системи освіти тощо) народів, а з іншого — зміцнення внутрішньої са­мосвідомості, гордість за належність до певної нації, почуття національної гідності.
 Корінною нацією є українці. Їхня частка в кількості населен­ня становить 77,8 %. Практично в усіх областях більша частина жителів — представники українського етносу (виняток становить Автономна Республіка Крим). Розміщення українців по областях нерівномірне: українці становлять більшу частку в складі насе­лення на заході і в центральних регіонах; у Донбасі, Криму та Одеській області — меншу.
Національний склад населення України

Націо­нальність
1930
1959
1989
2001
тис. чол.
%
тис. чол.
%
тис. чол.
%
тис. чол.
%
Українці
31 317
75
32 158
76,8
37 419
72,7
37 541,7
78,7
Росіяни
3331
8,0
7091
16,9
11 356
22,1
8334,1
17,5
Євреї
2710
6,5
839
2,0
486
0,9
103,6
0,2
Білоруси
143
0,3
291
0,7
440
0,9
275,8
0,6
Кримські татари
38
0,07
248,2
0,5
Молдавани
327
0,8
242
0,6
325
0,6
258,6
0,5
Болгари
198
0,5
219
0,5
234
0,5
204,6
0,5
Поляки
2295
5,5
363
0,9
219
0,4
144,1
0,3
Угорці
112
0,2
149
0,4
163
0,3
156,6
0,3
Румуни
139
0,3
101
0,2
135
0,3
151,0
0,3
Греки
160
0,4
104
0,2
99
0,2
91,5
0,2
Інші
1044
2,5
312
0,8
576
1,1
177,1
0,4
Разом
41 776
100
41 869
100
51 452
100
47 686,9
100
 .Робота з картою
Користуючись легендою карти «Етнічний склад населення» визначте:
-Які народи мовних сімей проживають на території України?
-Які народи мовної сім'ї є найбільш численними на території України?
- До якої мовної сім'ї вони належать?
- Які нації належать до слов'янської мовної групи?
-Яка з них є найчисленнішою на території України?
4.Користуючись легендою карти «Етнічний склад населення», з'ясуйте,
представники яких ще мовних груп, крім слов'янської, живуть на території
України, які національності до них відносяться.

Україна належить до тих країн світу, яка має чи не найстрокатішу в етнічному плані палітру населення. Сьогодні на її території мешкають представники понад 127 етносів.
Висновок: Поясніть причини строкатості національного складу населення україни.
Підсумок уроку.Домашнє завдання.
  • Опрацювати параграф підручника 55, 56.
  • Складіть власне наукове дослідження, визначивши кількість представників різних національностей у вшій місцевості та їх співвідношення.
  • виконайте тести на сайті
  • https://naurok.com.ua/test/start/5980
Тема: Релігія як явище культури. світові релігії. Регіональні відмінності релігійних віруваньв Україні. (22.04)
Мета: сформувати знання про світові релігії, вміти характеризувати домінування релігій світу
Хід вивчення теми
Розгляньте схеми







Домашнє завдання

  • Опрацюйте текст підручника параграф 57
  • Підготуйте презентацію на тему: " Релігії світу"
  • Визначте основні релігійні вірування в Україні



Тема уроку: Трудові ресурси України і зайнятість населення. (24.04)
Мета уроку:дати визначення і охарактеризувати поняття «трудові ресурси» , «зайнятість населення», «економічно активне населення», «безробіття»; пояснити забезпеченість  трудовими ресурсами  різних регіонів України, їхній кількісний та якісний склад, проблеми; вчити учнів пояснювати причини неповного використання трудових ресурсів;
-розвивати навички  працювати з додатковими та статистичними матеріалами: порівняння (структуру зайнятості населення в Україні з іншими країнами світу)
-виховувати почуття громадянської відповідальності, акцентувати увагу  на значенні рівня класифікації  трудових ресурсів для господарського розвитку країни.


                                              Хід вивчення уроку

Трудові ресурси – частина населення, яка володіє необхідними фізичними і духовними здібностями, загальноосвітніми і професійними знаннями для роботи в господарстві. До трудових ресурсів України відносять  працездатне населення: чоловіки у віці 16-60 років, жінки у віці -16-60 років, а також працюючі підлітки у віці  до 16 років і особи пенсійного віку, які беруть участь у суспільному виробництві. Людські ресурси, їх праця – це розум, зусилля людей,  використанні у виробництві  й у сфері послуг..


Аналіз схеми і виведення поняття ЕАН.
                                                  молодше за працездатний вік (від0до16р.)
                                                          працездатного віку(чоловіки від 16до 60р.),жінки
        Населення                              (від 16 до 60р)
                                                          Ті, хто утримуються в спец.закладах(тюрмах, псих. лікарнях )       
                                                          Ті, хто потенційно мають можливість працювати, але не
                                                           працюють загалом
                                                           (домогосподарки, пенсіонери, студенти)
                                                           Безробітні, які активно шукають роботу
                                                           Зайняті, які мають роботу


Прийом «Аналітичний практикум»
На основі цифрових даних  побудуйте кругову діаграму галузевої структури трудових ресурсів та зробіть висновок:
Промисловість – 26,5%
-Будівництво -7,5%
-Сільське і лісове господарство – 19, 6%
-Невиробнича сфера – 33%
-Транспорт і зв’язок – 13,4%
Проблемне питання: які ж причини виникнення безробіття?
-падіння виробництва;
- нові робочі місця створюються повільно;
-В Україні немає достатнього досвіду у сфері працевлаштування.
Ділова гра «Якби я був…» Обговорення шляхів подолання безробіття.
-збільшення робочих місць;
- розвиток галузей сфери обслуговування;
- розвиток індивідуальних господарств;
- у промислових районах розвивати галузі легкої промисловості, щоб зайняти жіночі руки.
Тести.
1.Частину населення, яка бере чи може брати участь у трудовій діяльності називають:
а) ЕАН
б) трудовими ресурсами
в) безробітними
2. Причина виникнення безробіття в Україні:
а) висока частка міського населення
б) переважання в статевій структурі чоловіків
 в)Падіння виробництва; повільне створення нових місць.

3. Економічно активне населення – це…
а) трудові ресурси держави
б) частина населення , зайнята суспільно корисною працею, яка приносить прибуток
в) міра замученості людей до трудової діяльності.

 «Я зрозуміла…» :Україна має величезні трудові ресурси, при цьому зайнятість працездатного населення недостатня. Трудові ресурси нашої країни мають високий рівень професіоналізму і кваліфікації.
Через кілька років  ви закінчите школу і перед вами постане питання, куди влаштуватися на роботу, чи може піти вчитися.
Запам’ятайте формулу: « Хочу – можу – треба». Хочу – це те, чим вас зацікавлює професія. Можу – це ваші здібності, можливості, стан здоров’я, що потрібні для вашої професії. Треба – це попит на обрану професію на міському та регіональному ринку праці.
 Домашнє завдання.
- Прочитати параграф 58,59.
- повторити в тему «Населення України»
- За Додатком підручника визначте області України з найвищими рівнями зайнятості і безробіття.













Немає коментарів:

Дописати коментар