Мета: сформувати в учнів
уявлення про особливості населення Євразії, його расовий, етнічний, релігійний
склад; поглибити практичні навички учнів аналізувати причини нерівномірності
розселення населення територією материка, розвивати навички роботи з картами
атласу, формувати уміння роботи в парі, відстоювати власну думку, робити
висновки.
Хід вивчення теми
Завдання. За картою «Раси» визначте основні регіони розміщення рас
територією Євразії. На основі особистих спостережень поясніть різницю в
зовнішньому вигляді представників рас. (Завдання виконується по рядах: І ряд —
європеоїдна раса, ІІ ряд — екваторіальна раса, ІІІ ряд — монголоїдна раса.)
перегляньте відео
Завдання. За картами атласу визначте:
• Яку частину
Європи заселяють представники слов’янської групи народів?
• Які народи
заселяють Азію?
• Якими мовами
розмовляють мешканці Євразії?
Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. За картами атласу визначте територію з максимальною та
мінімальною густотою населення. Користуючись надбаними знаннями про природу
Євразії, поясніть взаємозв’язок густоти населення з природними умовами.
Наведіть конкретні приклади.
1. Коротко
охарактеризуйте населення Євразії: расовий склад, мови, кількість та густота.
2. У чому ви
бачите причини нерівномірного розміщення населення на материку Євразія?
Прийом «Роблю висновки»
• На території Євразії мешкають
представники трьох рас, у Європі переважають європеоїдна, в Азії — монголоїдна.
• Природні умови та рівень економічного
розвитку обумовили нерівномірне розселення населення Євразії по території
материка.
• Опрацювати відповідний текст у
підручнику.
• Підготувати повідомлення про країни Європи та Азії ( на вибір)
Підготуватися до тестування на тему "Євразія"
Тестування з теми "Євразія" (10.04)
- виконайте тести на сайті (скрін у приват)
Домашнє завдання
Повторіть тему: Населення Євразії
Тема: Тихий океан — найбільший океан Землі.
Мета:
поглибити й систематизувати знання учнів про особливості природи Світового
океану; формувати уміння визначати географічне положення Тихого океану та характеризувати
етапи його дослідження, пояснювати особливості рельєфу дна; пояснювати
характерні риси клімату та властивості водних мас, визначати своєрідність
органічного світу, характеризувати природні ресурси Тихого океану та виділяти
основні джерела забруднення океанічних вод.
Розвивати спостережливість, робити висновки, розширювати
науковий світогляд.
Виховувати допитливість,
уважність, пізнавальний інтерес до вивчення предмета.
Хід вивчення теми
Дайте відповіді на запитання
1) Що називають Світовим океаном?
2) Яка частина об'єму гідросфери
припадає на Світовий океан?
3) Який з океанів найбільший за
площею? Найменший?
4) Як називається найглибша
западина Світового океану?
5) Яке значення має Світовий
океан для людини?
6) Які елементи рельєфу дна
океану вам відомі?
перегляньте відеопрезентацію
Розповідь вчителя
Ми починаємо вивчати розділ, із
якого ви дізнаєтесь про особливості природи кожного з океанів Землі. І першим
об'єктом нашого дослідження є «його величність» Тихий океан — океан-гігант,
океан-дідусь (найдавніший за часом утворення), океан — скарбниця різноманітних,
але поки ще малодоступних природних багатств.
Ознайомлення з планом вивчення
океанів.
План вивчення океанів (запищіть в зошит)
1) Географічне положення океану.
а) Положення щодо екватора, нульового
меридіана, материків та інших океанів.
б) Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови.
2) Геологічна будова та рельєф
дна океану.
а) Особливості геологічної будови океанічної улоговини.
б) Літосферні плити та основні форми рельєфу дна.
в) Середні та максимальні глибини.
3) Клімат.
а) Кліматичні пояси.
б) Основні типи клімату.
4) Властивості океанічних вод.
а) Температурний режим поверхневих вод.
б) Солоність води та її розподіл.
в) Течії в океані.
5) Органічний світ.
6) Ресурси океану, їх
використання та збереження.
Завдання. За картами атласу визначте:
Ø береги яких материків омиває Тихий океан;
Ø характер берегової лінії материків.
Ø якими протоками Тихий океан сполучається з
іншими океанами? Де проходять умовні межі між ними?
Ø Які моря утворилися поблизу
материків? Якими островами вони відокремлені від Тихого океану?
Тихий океан омиває береги
Північної та Південної Америки, Антарктиди, Австралії та Євразії. Берегова
лінія Північної та Південної Америки відносно вирівняна. А поблизу берегів
Євразії сильно порізана. Тут розташовано багато окраїнних морів. В океані
значна кількість архіпелагів та окремих островів. На півночі й заході вони
утворюють острівні дуги. Найбільше у світі скупчення островів — Океанія —
зосереджено в центральній і західній частинах океану.
Знайдіть на карті та назвіть найбільші серединно-океанічні хребти та
океанічні улоговини.
Найбільшим є широкий
Південно-Тихоокеанський серединно-океанічний хребет, який переходить у
Східно-Тихоокеанський. Підводними хребтами та підняттями ложе океану поділене
на кілька улоговин. Найбільша серед них — Північно-Східна. На дні улоговин широко
розвинені вулканічні горби і гори, у тому числі плосковершинні гори — гайоти та
розломи, що мають максимальні глибини. На думку вчених, дно Тихого океану
вивчене ще недостатньо, тому дослід-глибин океану триває й дотепер.
Найбільша глибина 11022 м - Маріанский жолоб
Запитання
1) Які основні течії формуються в
Тихому океані?
2) Чому рослинний і тваринний
Світ Тихого океану вирізняється великим багатством і різноманіттям?
3) Які мінеральні ресурси
видобувають у Тихому океані?
4) Які наслідки для природи
Тихого океану має господарська діяльність людини в його акваторії та на
узбережжях?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацюйте відповідний параграф
підручника.
2) Охарактеризуйте одну з течій
Тихого океану (за вибором) за планом:
а) у якій частині океану
протікає;
б) напрямок течії;
в) тепла чи холодна;
г) поблизу яких материків та
островів проходить;
д) як впливає на природу
узбережжя.
3) Прокладіть на контурній карті
Тихого океану маршрути уявного плавання:
а) туристичного судна;
б) науково-дослідної експедиції.
виконайте тести
ТИХИЙ ОКЕАН. КЛІМАТ. ВЛАСТИВОСТІ ОКЕАНІЧНИХ ВОД. РУХ
ВОДИ В ОКЕАНІ. ОРГАНІЧНИЙ СВІТ. БАГАТСТВА ОКЕАНУ. (17.04)
Мета уроку:
сформувати в учнів систему знань про особливості природи Тихого океану,
характерні ознаки клімату та властивості водних мас, своєрідність органічного
світу, природних ресурсів океану, вчити встановлювати джерела забруднення
Океану, продовжувати розвивати вміння працювати з географічними картами та
працювати в малих групах.
Хід вивчення теми
А ви знали, що …? ( вигляд заповненої картки )
1. Тихий океан – найбільший.
2. Тихий океан – найдавніший.
3. Єдиний, розташований в межах однієї тектонічної
плити.
4. Тихий океан має найбільш густонаселене
побережжя. До берегів Тихого океану виходять
території понад 50 країн, у яких проживає майже 1/2 населення Землі.
5. Має найбільше і найглибше на планеті море — Філіппінське, що в Тихому океані. 6. По Тихому океану проходить лінія зміни дат.
5. Має найбільше і найглибше на планеті море — Філіппінське, що в Тихому океані. 6. По Тихому океану проходить лінія зміни дат.
7. Тихий океан - найглибший.
8. Тихий океан – рекордсмен за кількістю островів.
9. Найвища зареєстрована морська хвиля висотою в 34 м зафіксована в 1972р.
10.Тихий океан найтепліший, його середня температура +19,37
°С.
11. Найвища сейсмічна хвиля цунамі спостерігалася біля Японії, її висота85 м .
11. Найвища сейсмічна хвиля цунамі спостерігалася біля Японії, її висота
12. В Тихому океані живе найважча тварина – синій
кит.
13. В Тихому океані живе найбільший молюск –
тридакна.
14. Лише в Тихому океані живуть морські
їжаки.
15. …знаходиться найшвидша течія Наквато Рапідс.
16. Тихий океан займає перше місце за виловом
риби.
17. Має найрізноманітніший органічний світ.
18. В Тихому океані росте найдовша водорість світу
– Макроцистіт.
19. Водорість, яка займає перше місце за
видобутком в світі і Тихому океані- ламінарія.
20. Океан має найдовші транспортні шляхи.
21. тільки в Тихому океані сміття зібране в
сміттєве кільце.
ІV. Вивчення
нового матеріалу
Перегляньте відео
В океані зареєстровано:
- найвища хвиля висотою в 34 м зафіксована в 1972р.;
- та найшвидша океанічна течія;
- через Тихий океан проходить найдовша течія – течія Західних вітрів;
- в океані часто бувають шторми, тайфуни, цунамі. Найвища сейсмічна хвиля цунамі спостерігалася біля
Японії, її висота 85 м .
Біологічні ресурси – це риба, молюски, ссавці і водорості, які є чудовими
продуктами харчування. На Тихий океан припадає половина світового вилову риби.
Там щорічно виловлюють мільйони тонн тріски, хека, минтая, оселедця, камбали,
палтуса, анчоуса, тунця. Серед молюсків промислове значення мають устриці,
мідії, морські гребінці, кальмари, восьминоги. Із ракоподібних добувають
креветок, крабів, омарів, лангустів. Цінними промисловими тваринами є кити. Їх
м’ясо вживають в їжу. Жир і китовий вус використовують виготовлення ліків.
Промисел ластоногих ведеться задля їх красивого хутра, кликів, м’яса та жиру.
Яйця і м’ясо морських черепах їстівні, а з рогового панцира роблять
різноманітні вироби. Через надмірний вилов кити, ластоногі і черепахи
потребують охорони. Тому їх промисел нині заборонений або обмежений. Не менш
важливі і водорості. Найбільшим попитом користується – ламінарія, відома як
морська капуста. В Японії її вирощують на спеціальних морських фермах, з неї
готують більш як 300 страв. З водоростей виготовляють медичні препарати,
використовують як корми і добрива в сільському господарстві.
Тихий
океан – це скарбниця мінеральних ресурсів. Його дно встелене залізними і
мангановими рудами (залізоманганові конкреції – мінеральні утворення округлої
форми), фосфоритами. Їх запаси перевищують запаси на
суходолі. З шельфу за допомогою підводних шахт і бурових платформ видобувають
нафту, природний газ, кам’яне вугілля, золото, олово та інші корисні копалини.
Домашнє завдання
- Опрацюйте відповідний текст підручника
- Вивчіть берегову лінію Тихого океану.
- За картою атласу визначте теплі і холодні течії океану.
Тема :АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН (24.04)
Мета:
поглибити й систематизувати знання про природу Світового океану; продовжити формування умінь та навичок визначати географічне положення
океану, виявляти особливості природи Атлантичного океану за
тематичними картами атласу; розвивати вміння встановлювати аналогії та
порівнювати; виконувати способи раціональної навчальної діяльності:
складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; формувати ціннісне
ставлення до природних багатств Світового океану, екологічну свідомість.
ХІД вивченя теми
Подумки уявіть географічну
карту та закінчіть речення.
Тихий океан омиває Північну Америку з …
Тихий океан не омиває материк …
Тихий океан омиває Австралію зі …
До найбільших морів Тихого океану належать …
У західній частині Тихого океану берегова лінія …
Найпотужнішими холодними течіями Тихого океану
вважають …
Перегляньте презентацію
https://svitppt.com.ua/geografiya/doslidzhennya-atlantichnogo-okeanu-budova-ta-relef-dna.html
Перегляньте презентацію
https://svitppt.com.ua/geografiya/doslidzhennya-atlantichnogo-okeanu-budova-ta-relef-dna.html
1. Географічне положення
Перегляньте відео
Перегляньте відео
Завдання
1) За картами атласу визначте особливості географічного
положення Атлантичного океану.
2) Порівняйте географічне положення Атлантичного та
Тихого океанів.
Географічне положення Атлантичного океану
|
|
План характеристики
|
Особливості географічного положення
|
Площа, млн км²
|
91,7 (майже вдвічі менший за Тихий океан)
|
Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків, та інших океанів
|
Простягається в меридіональному напрямку від
субарктичних широт до берегів Антарктиди. У центральній частині материк
перетинає екватор, у східній — нульовий меридіан.
Омиває береги п’яти материків: Євразії, Африки, Північної
та Південної Америки, Антарктиди.
На півночі Атлантичний океан сполучається з
Північним Льодовитим океаном, на півдні — з
Індійським та Тихим океанами. Завдяки будівництву
каналів потрапити з Атлантики в
інші океани можна й коротшим шляхом: в
Тихий океан — через Панамський канал, в
Індійський — через Суецький
|
Особливості берегової лінії:
моря, затоки, протоки, острови
|
Берегова лінія сильно порізана в Північній півкулі,
особливо на сході: тут розташовано багато
внутрішніх морів. На американському узбережжі
Атлантичний океан заглиблюється в
материк, утворюючи затоки Св. Лаврентія та
Мексиканську. Третя велика затока — Біскайська — розташована біля берегів
Європи, четверта — Ґвінейська — обмежена
берегами Африки. Найбільші острови:
Великобританія, Ірландія, Ісландія, Куба, Гаїті,
Пуерто-Ріко, Ньюфаундленд
|
2. Рельєф
дна
Завдання
1) Зіставте карти та виявіть закономірності
розташування основних форм рельєфу дна Атлантичного океану.
2) Порівняйте рельєф дна Атлантичного океану з
рельєфом дна Тихого океану.
Атлантичний океан за віком відносно молодий.
Утворення Атлантичного океану почалося після розколу Гондвани. Розширення океану триває й донині.
Добре розвинений шельф (8,5 % усієї площі дна), що
створює сприятливі умови для видобування корисних копалин. Найбільш глибокі райони океану лежать біля його західних берегів. Найглибші
глибоководні жолоби Пуерто-Ріко (8742 м) та Південно-Сандвічевий жолоб (8228
м).
Важливий елемент дна Атлантики — великий підводний Середи нно-Атлантичний хребет, який простягнувся посередині океану з півночі
на південь майже на 17 тис. км. За формою він нагадує латинську
літеру S і має ширину понад 1 тис. км. Це порівняно молода гірська
споруда із різко вираженою сейсмічною діяльністю та слідами
підводних вивержень на поверхні. Серединно-Атлантичний хребет
поділяється на дві частини — Північноатлантичний і Південноатлантичний
3. Клімат
та особливості водних мас
Завдання. Установіть:
1) У яких кліматичних поясах розташований
Атлантичний океан.
2) Які ознаки клімату властиві його різним
частинам.
3) Порівняйте клімат Атлантичного океану з кліматом
Тихого океану.
Атлантичний океан перетинає майже всі кліматичні
пояси, тому його кліматичні умови досить різноманітні.
4. Органічний світ
океану
Як і в Тихому океані, у
розподілі органічного життя океану чітко виділяється зональність.
У водах полярних широт навесні та влітку бурхливо
розвивається планктон, яким живиться криль — маленькі ракоподібні завдовжки 1–15 см. Вони живляться планктоном, а самі є їжею для китів, тюленів, риб, кальмарів. Багаті на живі організми води Південної Атлантики приваблюють китів, які, долаючи відстань у 3 тис. км, припливають улітку з тропічних широт, щоб народити тут потомство.
У помірних широтах відбувається активне змішування
різних водних мас, що сприяє глибокому перемішуванню води, скупченню риби.
Особливо багаті на живі організми Північне та Балтійське моря.
Тут із давніх часів виловлюють камбалу, тріску, скумбрію, оселедець.
У тропічних областях найбільш багаті на життя води
холодних течій — Канарської та Бенґальської. Щільність планктону тут сягає 16 тис. особин на 1 метр води. Серед них багато літаючих риб, рачків,
кальмарів, восьминогів, акул. Промислове значення мають макрелі, тунець,
сардини, анчоуси. Для тропіків і субтропіків океану характерні
корали, особливо багато їх у Сарґасовому морі.
5. Використання
ресурсів океану
Завдання
1) Прочитайте тест параграфа «Використання ресурсів
океану»
2) З’ясуйте: види господарської діяльності в
Атлантичному океані (перший учень); екологічні проблеми, що виникли
через активне господарське освоєння океану (другий учень).
3) Зробіть висновок про інтенсивність господарської
діяльності в океані та її наслідки.
Висновок 5. Атлантичний океан посідає перше місце
серед океанів за ступенем
господарського освоєння, що спричиняє загострення екологічних проблем.
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. За бажанням: скласти власний план заходів щодо
поліпшення екологічного стану Атлантичного океану.
3. Виконайте тести на сайті
Немає коментарів:
Дописати коментар